zaterdag 30 mei 2020

Pinksteren

Er zijn nogal wat begrippen om te beschrijven hoe ik god begrijp: liefde, lot, al, ohm, natuur, waarheid, woord, leven. Het concept god geeft mooi taal aan wat is.

Toch komt het zelden voor dat ik het woord god nodig heb om iets te zeggen. Het is wel erg alomvattend en onvatbaar en bovendien zo ontzettend omstreden. Ieder mens heeft er een eigen voorstelling bij, die emoties oproept en nutteloze discussie, waardoor het juist geen taal meer is maar het tegenovergestelde. Precies datgene waardoor we elkaar niet begrijpen, niet kunnen communiceren, niet samen wijzer worden.

Doorgaans heb ik niet zoveel moeite met mensen die zeggen dat ze 'in god geloven', wel met verwijzingen naar Jezus. Juist de claim dat er een mensgeworden verbinding tussen mensen en god zou zijn, zit me dwars. En het klinkt altijd kwezelig.
Vanmorgen werd er een wijze meneer op de radio geïnterviewd en voor het eerst begreep ik de fascinatie met Jezus. "De beste informatie over god" zei Reinier Zonneveld. Handig, als je je afvraagt hoe je zou moeten leven, hoe je het beste met het leven om kan gaan. Over dat iedereen dader èn slachtoffer is, over de vrijheid die je wint als je beseft dat je je niet door je emoties hoeft te laten beheersen, over de zinloosheid die ook bestaat. Lijden niet als les maar te accepteren.

Tof, om op een pinksterochtend zo iets waardevols mee te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten