woensdag 18 maart 2020

Corona


Ik dacht: laat ik nou eens helemaal niets bloggen over corona. Ik heb nauwelijks een mening hierover en ik word helemaal flauw van de onontkoombare besprekingen en artikelen en posts. Het zou weer eens over ander nieuws moeten gaan. Over vluchtelingen of Oeigoeren of Amerikaanse verkiezingen of milieuvervuiling. Maar ik ga òm en voeg mijn onbescheiden meninkje toe aan de miljoenen al dan niet hysterische uitingen over het onderwerp.

Die hysterie, dat lijkt me nou typisch iets voor populisten. Laat je vooral niet leiden door kennis en wetenschap maar liever door angst en woede. Probeer vooral niet met wijsheid belangen en waarden af te wegen maar vereenvoudig de crisisaanpak tot een pakkende kreet: “lockdown!!!!” Zie de infectieziekte vooral niet als nare pech in een niet-maakbare wereld maar frame het als een kwaadaardige aanval op het volk, door naar keuze buitenlanders/rijken/overheden/moslims.

Ik ben bang dat ik me door de hysterie aan populistische kant heb laten leiden toen ik in eerste instantie nogal laconiek reageerde. Daardoor zit ik nu zonder pleepapier…
In mijn ogen zijn het niet alleen de hysterici die het allemaal onnodig moeilijker maken. Waar ik ook een punthoofd van krijg zijn alle politici, ook van sociale partijen, alle pseudodeskundigen, ook uit medische hoek, en vooral alle nieuwspresentatoren die ons de pis lauw maken met hun hoogstpersoonlijke aanbevelingen voor regeringsbeleid. Het helpt niemand om in totale verwarring te raken en om te moeten vrezen voor alsmaar strengere maatregelen als de populaire druk op de regering te groot wordt.

Deze regering lijkt het wel goed te doen eigenlijk. Maatregelen gebaseerd op wetenschap èn op bestuurlijke afwegingen. Erkennen dat er onzekerheid is, dat fouten onvermijdelijk zijn en uitleggen wat ze doen en waarom. Nadelen van de maatregelen mitigeren. Het enige wat ik jammer vind, maar dat is dan weer duidelijk politiek, is dat de extra bestedingen niet naar verplegend personeel en onderwijzers gaan, en ook niet naar innovatie voor duurzaamheid, en ook niet naar het voorbereiden van de natie op een nieuwe werkelijkheid waarin we niet alleen kwetsbaar zijn voor infectieziekten maar ook voor klimaatverandering en ook voor allerlei vormen van extremisme, en ook niet naar goede zorg voor daklozen en werklozen en staatlozen die zonder overheidszorg makkelijk slachtoffer worden van alle ellende die we als samenleving niet willen meemaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten