dinsdag 7 april 2020

Privacytoezicht

De liberale democratie gaat mij erg aan het hart. Grondrechten gaan me in het bijzonder aan het hart. En heel speciaal voel ik me betrokken bij privacy. Volgens mij de basis van alle bescherming van individuele vrijheden tegen machtsmisbruik en willekeur, de beste garantie voor gelijke behandeling, de beste waarborg voor solidariteit.

Privacy is zó fundamenteel dat je het niet aan een toezichthouder over kan laten. En zéker niet aan een slechte toezichthouder die van de borging van ons grondrecht een aanfluiting maakt.

Respect voor mensenrechten zou in de haarvaten van overheid en maatschappij moeten zitten. Er zou geen speciale inspectie of autoriteit nodig moeten zijn - het is een kwestie van integriteit, van behoorlijk bestuur, van fatsoenlijke politiek, van sociaal en verantwoord ondernemen, om altijd en overal respect voor grondrechten te betrachten. Je zou wensen dat rechtbanken en parlementen er voortdurend op toezien dat alle rechten van alle burgers maximaal worden gerespecteerd.

Natuurlijk hebben we een toezichthouder nodig die erop toeziet dat de regels rond het verwerken van persoonsgegevens worden nageleefd. Maar als die toezichthouder een kwast is, iemand waarvan je de indruk krijgt dat hij nauwelijks weet waar hij het over heeft, iemand die van risicogebaseerd en waardegericht toezicht een aanfluiting maakt, dan moeten we ons meer zorgen maken dan als het toezicht überhaupt niet bij een speciale autoriteit is belegd.

In een interviewtje naar aanleiding van de voorgestelde persoonlijke tracking-apps bij de bestrijding van Covid-19-besmetting hoop ik te horen hoe de risico's van zo'n app precies in elkaar steken, hoe een dergelijke app wèl kan werken zonder persoonsgegevens in handen van derden te spelen, hoe de inbreuk op privacy die zo'n app onvermijdelijk met zich meebrengt kan worden geminimaliseerd en gecontroleerd. Maar in plaats daarvan hoor ik tien keer dat de toezichthouder "scherp en alert" zal zijn. Dat zal wel!
Totdat ik de toezichthouder hoorde had ik nog enig vertrouwen in m'n overheid en de afwegingen die worden gemaakt. Maar als we hier op moeten vertrouwen dan krijg ik de bibbers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten