donderdag 4 maart 2021

Persoonsgegevens

 

Mijn persoonsgegevens, mijn adres, email en telefoonnummer, mijn BSN, mijn bankrekeningnummer zijn allemaal gelekt. Door de GGD, door ticketcounter, door nog een paar databoeren waar ik nog nooit van gehoord had maar waar ik kennelijk indirect wel eens zaken mee heb gedaan. Soms krijg ik paniekerige mailtjes met een link waar ik dan kan checken of ook mijn data gelekt zijn. Die behandel ik omzichtig want het kunnen zomaar fishingmailtjes zijn, maar uiteindelijk heb ik de informatie dan toch bij elkaar.

En dan? Niks. De lekke databoer laat me nog weten dat ik voortaan nog beter op moet letten en me niet moet laten verleiden m’n wachtwoorden door te geven. Daar blijft het verder bij. Ik kan m’n naam en geboortedatum niet wijzigen, ik verhuis niet acuut en ik hou het telefoonnummer dat al mijn vrienden hebben.

Alsof de Appie kopietjes van mijn voordeursleutel uitdeelt met een adreslabeltje erbij en dan tegen mij zegt “Oeps, sorry, we hebben per ongeluk wat sleutels rondgestrooid dus blijf de komende jaren maar vooral thuis!” Alleen: dat slot dat zou ik nog kunnen veranderen.

Het maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk ik van de overheid ben voor een goeie bescherming tegen allerhande tuig. En hoe die bescherming flink tekort schiet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten