zaterdag 20 maart 2021

Ikke ikke ikke laat de rest lekker stikkuh

Fuck de allochtonen, de vluchtelingen, de bakfietsmoeders, de volgende generatie, fuck bejaarden, uitkeringstrekkers en fuck de rijken. Fuck gehandicapten, natuurliefhebbers en fuck lhbters. Fuck iedereen die niet ik is. Als je zo denkt, denk je waarschijnlijk ook dat ieder ander net zo hard puur op zichzelf gericht is. Dus wordt het bestaan een strijd tegen elkaar, strijd om macht of succes. Want de ander is je vijand - het succes van de één is automatisch het verlies van de rest.


Ik weet wel dat het een ouderwetse gedachte is en ik weet wel dat het niet door onderzoek wordt gestaafd, en toch geloof ik dat een dergelijke basishouding een gevolg is van decennia consumentisme. De hele dag door doodgegooid worden met de boodschap dat je recht hebt op instant bevrediging van al je wensen. Een samenleving waarin succes, mode en dus pronken met nieuwe aankopen, synoniem zijn.
Ik kan gewoon alsmaar de opgestoken middelvinger niet begrijpen van twintig procent Nederlanders, net als ik inwoners van een land dat zowel kwa vrijheden, democratische processen en integriteit als kwa welvaart, welzijn en gelijkheden hoog scoort op alle internationale ranglijsten. Nu de middelvinger opsteken naar wie en waarvoor dan? En dan over tien jaar weer "wir haben es nicht gewusst" kreunen. Is het het egoisme van door en door verwende pubers? Is het hersenverweking door decennia milieuvervuiling? Is het neoliberale verwaarlozing van onderwijs en verheffing?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten