zaterdag 30 november 2019

Aanslagje

Omdat ik een helikopter boven de wijk hoorde had ik net diepgravend onderzoek gepleegd (twitter) toen ongeruste apps van een Amerikaanse vriendin binnenkwamen. Een beetje cryptisch: ze was opgelucht dat ik een hekel aan winkelen heb. Al gauw kwam ik er achter waar het over ging. Tijdens 'black friday' - wat een belachelijk nepfenomeen, erger nog dan 'moederdag' of 'Valentijnsdag' - waren er mensen neergestoken in de Grote Marktstraat. De helikopter had kennelijk te maken met de zoektocht naar de dader. Overigens berichtte de politie na een paar uur dat het signalement toch niet dat van een verdachte was.
Wat ik vooral opmerkelijk vond was hoe snel talloze figuren op twitter al helemaal wisten wat er aan de hand was. Mensen die zelf niet in de buurt van de Grote Marktstraat waren. Het was een laffe aanslag door een moslim, hier en daar werd dat nog nader gespecificeerd als een buitenlandse/vluchteling/illegaal/immigrant-moslim. Bovendien viel het de twitteraars binnen enkele minuten op dat de politie niks deed, niks zinvols deed, dat de werkelijke achtergronden van de laffe aanslag zouden worden verdoezeld en/of dat de linkse politiek-correcte gutmenschen er wel weer sussende verklaringen voor zouden gaan geven. Dikke kans dat de dader als verward persoon of suikerpatiƫnt zou worden aangeduid en voor je het wist was hij meer slachtoffer dan dader, maar wij weten wel hoe het echt zit.

Daar kan geen vrije pers of zorgvuldig politie-onderzoek tegenop. De twitteraars genoten duidelijk van hun superieure inzicht en hun 'kritische' vermogen om zich geen rad voor ogen te laten draaien. De linkse pers maakt hen niks wijs. Iedereen die de argwaan en haat enigszins probeerde te temperen kreeg er van langs.

Ondertussen stelde ik mijn vriendin gerust. Ik was inderdaad niet aan het winkelen en afgezien van de helikopter kreeg ik niks mee van de paniek. We babbelden nog even door over haar aanstaande verhuizing naar LA, waar gangs vanuit auto's schieten op alles wat beweegt. Ze verzuchtte dat ze misschien toch maar in Europa moest komen wonen. We concludeerden dat de mensen hier geen haar beter of verstandiger zijn dan de Amerikanen, maar dat we gezegend zijn met een strikt wapenverbod.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten