vrijdag 24 januari 2020

Polarisatie in Australië


Elke keer als ik een paar weken in Australië ben vallen me de politieke overeenkomsten en verschillen met Nederland op. De laatste keer zeker, omdat ‘het nieuws’ gewoon niet te missen was vanwege de catastrofale branden in Victoria en NSW. Verontrustend vond ik dat die nationale crisis niet tot een algemeen gedeeld gevoel van politieke urgentie leidde, maar juist tot heftige polarisatie en verwijten over en weer. Het ene deel van de bevolking ziet in de branden bewijs voor klimaatverandering en voor de noodzaak om eindelijk actief milieubeleid te gaan voeren. Die groep wil ook meer geld besteden aan de brandweer en het is min of meer dezelfde groep die tegen de uitverkoop van ertsen, mijnen en havens aan de Chinezen is.
Het andere, ik meen kleinere, deel vindt dat de branden normaal zijn en dat de heftigheid vooral de schuld is van de greenies, want die zouden het preventief afbranden van struiken hebben belemmerd. Ik kreeg de indruk dat zij over het algemeen vinden dat de brandweer vrijwillig moet blijven en dat het goed voor de economie en de werkgelegenheid is dat de Chinezen zoveel kool opgraven.
De groepen bestoken elkaar met facebookberichten, antikapitalistische demonstraties en veel geschreeuw en gescheld. Niemand vertrouwt de klassieke media en men citeert alleen publicaties uit de eigen bubbel. Ondertussen stonk de lucht naar rook, waren de stranden bezaaid met roetdeeltjes, verloren mensen have en goed en lagen de wegbermen vol met doodgereden kangoeroes (die juist in de berm nog een laatste restje groen hoopten te vinden).

Mijn indruk is dat het in Nederland iets beter gesteld is met de democratische gezindheid, dus tolerantie voor debat en voor verschillende opinies. Volgens mij zijn Nederlanders net ietsje beter geïnformeerd door net iets objectievere media, hebben we meer vertrouwen in de overheid en hebben we minder een cowboycultuur waarin mensen vooral voor zichzelf en voor hun directe buren moeten zorgen. Het helpt enorm dat we nog niet opgeslokt zijn door Murdoch of Berlusconi en dat we al een eeuw ervaring hebben met goed bestuur, gedwongen solidariteit en nationale dijkbewaking.

Toevallig lees ik net een artikel over de funeste invloed van fake news. Misschien is de enige reden dat het in Nederland nog niet zo erg is, dat het belang van rechts om de Nederlandse democratie te ondermijnen nog niet zo groot is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten