woensdag 16 november 2022

Stipriaan, De Zwijger; Het leven van Willem van Oranje

 

Ik hou niet van biografieën, ben geen fan van de Oranjes en ik dacht dat ik wel zo ongeveer genoeg wist over het ontstaan van Nederland. Maar vanwege de goeie recensies kocht ik toch dit belachelijk dikke boek maar, en je hoor dat bleek helemaal terecht. Wat interessant! En wat goed geschreven! En wat een details! Stipriaan laat je echt met een modern referentiekader zestiende-eeuwse ontwikkelingen begrijpen en beleven. Geopolitiek met de inzet van militair geweld, diplomatie, spionage en propaganda en dat in een context van religieus fanatisme, opkomend nationalisme, wereldhandel en de emancipatie van stadsburgers.

Al op pagina twintig realiseerde ik me dat Willem van Oranje-Nassau ook voorouders en familiegeschiedenis had. Ik had me nooit afgevraagd hoe het eigenlijk zo gekomen is dat een in Duitsland geboren jongen uit een katholiek-Luthers nest een Franse titel kreeg en vervolgens gezien werd als de leider van de Nederlandse opstand tegen het Spaanse gezag. Stipriaan laat goed zien hoe dat gegaan is en hoe Oranje manoevreerde. In het nawoord laat hij ook weten dat zelfs hij zelf, de onderzoeker-schrijver dus, niet echt weet waarom en waartoe Oranje tegen de klippen op bleef proberen om de Nederlanden onder zijn leiderschap te verenigen. Ik denk trouwens dat het ook daarom zo’n goed boek is: Stipriaan beschrijft wat er gebeurde, niet wat iedereen misschien dacht of voelde. Het is historische journalistiek en geen drama, en juist dat maakt het spannend en dramatisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten