woensdag 17 juni 2020

Scholing voor een betere wereld

In plaats van een beeldenstorm zou een beeldenvloed beter zijn. Laten we de openbare ruimte vol zetten met afbeeldingen van bruine, vrouwelijke en homoseksuele helden. Voor een beetje historicus zijn er honderden te vinden die politieke of wetenschappelijke of maatschappelijke betekenis hadden. Zo steunen we meteen kunstenaars en herwaardering van cultuur in ons al te saaie Nederland.

En historisch besef. Beeldenstormers maken zich schuldig aan Orwelliaanse bewustzijnsverarming. Historisch besef, volksgevoel, nationale trots en cultuurrespect leer je niet alleen op school. Cultuur moet je beleven, ervaren, het kan onze leefwereld zijn. Op een wereld van bedrijventerreinen en raaigras met hier en daar een blanke ruiter op een steigerend paard, waar misdaden tegen de mensheid nog altijd in doofpotten worden gestopt, kan ik niet trots zijn.

Laten kinderen op school vaderlandse geschiedenisles en Nederlandse literatuur krijgen. Wat minder aandacht voor Amerikaanse slavernij of een oorlog in Vietnam, wat meer voor de herkomst van Zuid-Afrikaanse apartheid, voor kolonialisme, voor Zeeuwse slavenhandel en Surinaams verzet. En voor Hadewych, voor Wilhelmina Drucker en voor Johanna Westerdijk graag.

Maar laat kinderen op school vooral het verschil leren tussen wetenschap en cultuur, tussen statistiek en anekdote. Hoe eerder een kind begrijpt dat één voorbeeld geen bewijs is over een groep, hoe beter.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten