donderdag 2 juli 2020

Foute meningen

Foxy is een aardige vent, ik ken ‘m van het vliegen en afgelopen december zou ik met hem en een paar maten een huis delen tijdens de Forbes-week. Heel af en toe plaatst hij iets op facebook – waar steeds meer met politieke of levensbeschouwelijke memes wordt gesmeten. Ik beschouw facebook nog altijd als de pub online, voor gezellige kletspraatjes en af en toe wat borrelpraat, daarom vind ik het wel jammer dat het meer en meer op twitter gaat lijken en doorgaans reageer ik niet op zulke posts. Als het te erg is gooi ik iemand uit m’n contacten en daar doe ik dan wel een uitleg bij.

Eind mei postte Foxy een plaatje van de zwarte terroristen die twee soldaten vermoordden in Londen in 2013, met een verwijzing naar de dood van Floyd en de black lives matter-beweging. In mijn reactie merkte ik op dat ik het een nogal walgelijke vergelijking vond en gecombineerd met felle reacties van anderen ontspon zich een discussie waarin Foxy duidelijk in het nauw gedreven werd. Uiteindelijk gebeurde er twee dingen: hij haalde de post weg, en hij stuurde mij een berichtje waarin hij bijna smeekte om niet voor racist uitgemaakt te worden.

Dat zette me erg aan het denken. Als we iedereen die een ‘foute’ opmerking maakt, iedereen die onbewust huidskleur of geslacht associeert met goeie of slechte eigenschappen, iedereen die andere afwegingen van waarden en belangen maakt dan wij, wegzetten als racist dan is er geen gesprek meer. In de discussie onder Foxy’s post probeerden we argumenten en opvattingen duidelijk te maken – waarom is zo’n post zo kwalijk? Misschien heeft de reeks heftige reacties die hij over zich heen kreeg Foxy gewoon kopschuw gemaakt, maar misschien heeft hij ook werkelijk iets begrepen. Dat kan alleen maar als hij zich niet hoeft te verdedigen als slecht mens of waardeloos persoon, als racist.

Ik geloof dat heel veel mensen die standbeelden willen laten staan, geen excuses voor slavernij willen maken, sinterklaas willen vieren met een zwarte piet, geen racisten zijn. En ik geloof dat als we ze voortdurend onder de neus wrijven dat ze Fout zijn, er geen enkele kans is om ze ertoe te bewegen de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Voor dat laatste vragen we om empathie, inlevingsvermogen: “realiseer je je wat discriminatie doet met mensen die gediscrimineerd worden? Hoe erg het is, en hoe schadelijk voor de hele samenleving? Begrijp je dat stereotypering het mogelijke begin is van de glijdende schaal naar discriminatie en racisme? Snap je hoe stereotypering werkt?”

Ik ben Foxy erg dankbaar voor z’n foute post, maar vooral voor zijn reacties op onze reacties. Er ontstond een gesprek en daar heb ik van geleerd. Hij hopelijk ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten