zondag 16 juni 2019

Censuur

M'n geloof in een bijna absolute vrijheid van meningsuiting, of eigenlijk uitingsvrijheid, is kapot. Maar ik weet nog steeds niet hoe het dan wèl moet. Ik ben er van overtuigd dat treiteren, provoceren, haatzaaien, liegen, stemmingmakerij, propaganda, nepnieuws en schelden bestreden moeten worden.

Lang heb ik mijn hoop gevestigd op onderwijs en informatie, dus vrije en diverse media. Maar nu het tot mij door begint te dringen dat onderwijzend personeel niet in staat is om kinderen voldoende toe te rusten met kennis en kritisch vermogen, en dat de media al net zo benauwd zijn voor het plebs, zie ik ook wel in dat daar geen heil van te verwachten valt. Onderwijs en media hebben misschien wel een grote verantwoordelijkheid, ze nemen hun verantwoordelijkheid bepaald niet.

Er wordt ook veel verwacht van zuiveringsacties van de sociale media maar dat is echt een totaal onzalige weg. Niet alleen wil ik de bescherming van onze fundamentele rechten niet aan commerciële Amerikaanse techbedrijven overlaten. Die bedrijven hechten veel meer waarde aan preutsheid en gelijkvormigheid dan goed voor ons is. Ze voeren hun zuiveringsacties ook niet uit omwille van diversiteit, vrijheid, democratie of recht maar omdat ze klanten en aandeelhouders tevreden willen stellen. Maar klanten en aandeelhouders malen niet om discriminatie of censuur, om informatie of debat. Die willen gewoon zoveel mogelijk gebruikers en zoveel mogelijk traffic. Zie The cleaners om te begrijpen wat er mis is aan de macht van Big Tech.

Wat dan? Als ambtenaar ben ik geneigd om eerst maar eens te gaan definiëren, categoriseren. Maar hoe doe je dat als het om pesten en treiteren gaat? Of om dogwhistling? Makkelijk te herkennen voor mensen, onmogelijk aan een machine uit te leggen. Het gaat steeds om de intentie van degene die de uitingen doet. Overigens is het retweeten of doorappen van een berichtje al een uiting tegenwoordig, dus wat is dan de criminele actie?

Ik weet het nog niet maar ik verlang terug naar de tijd dat iedereen het wel uit z'n hoofd liet om zich als een hufter te gedragen. Omdat je toen nog gewoon uitgekotst werd door alles en iedereen om je heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten