Ik zou niet weten of islam inherent seksistisch is en
christendom inherent racistisch maar wat ik er altijd van begrepen heb is dat
het beide nogal egalitaristische, humanistische godsdiensten zijn dus het zal
wel meevallen.
Op de radio hoor ik een verhit debat tussen een paar
feministen over islam. Een Hirsi Ali-aanhangster roept haar tegenstandster
steeds toe dat ze haar het recht op geloven niet wil ontnemen, maar wat haar
betreft zijn is islam een seksistische ideologie. Het komt op mij nogal
paternalistisch over om een ander te vertellen of haar overtuigingen wel
correct zijn.
Rechtse moslims en ultralinkse seculieren houden
allemaal stug vol dat islam, feminisme en liberalisme onverenigbaar zijn.
Allebei stellen ze dat je alléén een ‘echte’ of een ‘goede’ moslim bent als je
vrouwen onderdrukt, homo’s haat en sexualiteit associeert met geweld.
Zíj menen dat ze het recht hebben om te bepalen wat het
ware geloof is en hoe vrome gelovigen zich dienen te gedragen. Discussie van
gelovigen onder elkaar is volgens hen niet mogelijk – iedereen die het niet met
henzelf eens is, is dus een afvallige. En afvalligen moeten worden bestraft
(vinden de rechtse moslims) of gehuldigd omdat ze eindelijk de waarheid
begrijpen (vinden de ultralinkse seculieren).
Mijn seculiere, liberale, diepste overtuiging is dat je
niemand z’n geloof moet proberen voor te schrijven en dat je meningen,
houdingen en gedrag alleen ècht verandert door te overtuigen. En ik juich
iedere bevrijdingsbeweging ‘van binnenuit’ toe: revolutie en democratisering
kunnen nooit succesvol worden opgelegd.
Bovendien denk ik dat het niet erg handig is van
anti-islam bewegingen om juist de ‘foute’ islam te bevestigen in het beeld dat
dat de enige ware interpretatie van het geloof is. Lenin meende dat iedere
arbeider die tegen het communisme was leed aan vals bewustzijn. Daarmee
legitimeerde hij dictatuur en respressie van kritiek. Toen ik als tiener in een
minirokje wilde meedemonstreren tegen seksistisch geweld werd mij door lelijke
wijven verweten dat ik te sexy was. Waarmee zij zich zonder meer tot het kamp
van de verkrachters bekenden.
Ik heb grote moeite met hoofddoeken, omdat ik er een
mensonvriendelijke en vrouwonderdrukkende boodschap in zie. Dat is míjn
interpretatie, ontstaan nadat verschillende moslimmannen mij verzekerden dat
mannen niet in staat zijn hun lust te bedwingen als ze de haren van een mooie
vrouw zien. Ik zie hoofddoeken als een zedigheidsitem en als zodanig vind ik
het een grote fout. Maar veel moslima’s zelf stellen dat ze de hoofddoek dragen
als symbool van hun geloof, een beetje vergelijkbaar met het kruisje om de
christelijke hals of de Che Guevara-shirts die hippies dragen. Wie ben ik dan
om hen te vertellen dat ze hun eigen geloof niet goed begrijpen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten