donderdag 25 juli 2019

Rens Bod, Een wereld vol patronen


Een dikke  geschiedenis van kennis, ietsje te dik naar mijn smaak. Maar ik ben wel blij dat ik direct na het lezen van een recensie in de krant op m’n fiets sprong om dit boek koste wat kost ergens vandaan te halen (ik vond het uiteindelijk bij Paagman aan de Fred). Het boek laat mooi zien hoe de mens niet alleen een door en door religieus wezen is maar vooral ook een niet te stoppen kenniszoeker. Tegelijk zijn er in de geschiedenis en overal ter wereld steeds bijzonder gedreven, intelligente en creatieve individuen die de kennisontwikkeling gigantische boosts geven – niet alle mensen zoeken op dezelfde manier naar kennis.
Het sluit mooi aan bij mijn persoonlijke vraag naar patronen en principes: in hoeverre zijn alle mensen gelijk, en in hoeverre is elk individu uniek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten