dinsdag 5 april 2016

Beveiliging naar Israelisch voorbeeld



Eén van de griezeligste gevolgen van terroristische aanslagen is het plotselinge enthousiasme over de Israelische ‘aanpak’. Israel is een racistische staat waarvan het beveiligingsbeleid niet alleen onrechtmatig is maar ook ondoelmatig: de effectiviteit is beperkt, blijkt onder meer uit de grote aantallen aanslagen en ontvoeringen en het kost ongelooflijk veel om effect te bereiken. Met name ondoelmatig is het natuurlijk om grote bevolkingsgroepen van je te vervreemden, te marginaliseren en te zorgen dat mensen niks meer te verliezen hebben. Maar het lijkt me ook niet zo efficient om tientallen of honderden burgers op te pakken en op te sluiten of op straat te executeren om één aanslagpleger te pakken.

Een apartheidsregime gecombineerd met het actief bemoeilijken van kritiek en oppositie, waar tegenstanders van de regering geen middelen hebben om hun mening te uiten, lokt gewelddadig protest uit. Ook dat maakt het beleid om aanslagen te verminderen ondoelmatig.

Laten we dus asjeblieft Israel niet als voorbeeld nemen.

Iemand ((Willem van Es, stads- en politiesocioloog) die veel beter dan ik kan uitleggen hoe luchthavenbeveiliging wel moet, zegt het zo:

Leuk en aardig om vliegvelden te willen beveiligen zoals Ben Gurion (TLV). Vergeleken met de europese havens een kleintje met 16 miljoen passagiers per jaar (= 43.836 p/dag). Vergeleken met Schiphol (AMS) met 58 miljoen passagiers per jaar en 159.000 p/dag. Dan is Schiphol niet eens de grootste binnen de EU (laat staan in de wereld). De meeste passagiers zijn overigens transit reizigers; stappen dus over.
Israël heeft een soort spierballen beveiliging; veel wapens en veel agressieve honden; etnisch - dus racistisch - profileren. Softwareboeren zijn heel blij met TLV c.s. om profilingsoftware uit te testen. Ook op Schiphol overigens. Ook in Nederland is de beveiligingsindustrie dol op gadgets allemaal onder de noemer van INTELLIGENCE. Intel is niet iets wat je met technologie doet. Dat doe je met dat wat tussen je oren zit: kennis over criminaliteit, etnografie, antropologie, religies, zwakke punten binnen de gebouwde omgeving, surveillancepatronen en -technieken, wel aangevuld met technologie. Intelligent is een 'holistisch proces' waar technologie het gezonde verstand helpt. Nu zie ik eigenlijk het omgekeerde gebeuren.
Dat op Zaventem op deze wijze een aanslag heeft plaatsgevonden kan ook op Ben Gurion; de potentiële aanslagpleger zit vermoedelijk al lang aan 'airside'; die hoeft niet vanaf 'landside' te komen! De Israëli hebben al voldoende middelen aan 'airside' liggen waarmee kwaadwillenden schade kunnen aanrichten.

Verder: wil je maximaal effect hebben met een aanslag, waarom zou je je zelf opblazen? Neem een 'kachelpijp', ga een stukje van de luchthaven staan en schiet prijs, het liefst als een toestel boven de bebouwde omgeving komt. Op Schiphol: als een toestel via de Buitenveldertbaan in Noordelijke richting opstijgt ..... ? Misschien wel dubbelprijs. Het is een scenario.... Zo weet ik er nog wel een paar; havens? Petrochemische industrie?; stedelijke rioolstelsels?; waterleiding?
Probleem voor het beveiligen is de inrichting van de openbare ruimte: de hal van vertrek en aankomst, het publieke winkelgedeelte. Onoverzichtelijke gebieden waar je camera's kan hangen wat je wil, maar waar je altijd te laat bent. Misschien moeten luchthavens, spoorwegbedrijven, plaatselijke vervoerders, c.s. wat minder commercieel denken; wat meer denken aan de veiligheid en '(be)leefbaarheid'. 

Ik kan me soms op professionele onbehagelijk voelen wanneer ik op Plaza Schiphol rondloop:P onoverzichtelijkheid (voor surveillance en camerabewaking); de aanwezige obstakels (croudmanagement en -control bij paniek); aanwezigheid van brandbare stoffen (alcohol en parfumerieën);...
Hiernaast moet ik opmerken dat Schiphol goed beveiligd is. Elke auto wordt gescand en er lopen goed getrainde mensen van de Marechaussee rond en de intelligence van deze organisatie is op orde. De Douane is eveneens goed voorbereid. Veiligheid hoeft niet met veel 'spierballen' plaats te vinden het kan sympathieker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten