zondag 12 november 2023

Klimaatmars






Het leek me een goed idee om toch maar weer eens zichtbaar te maken dat zorgen over het milieu niet alleen bij een groepje extremistische jongeren leven, dus ik toog naar Amsterdam. En we hadden mazzel: het bleef droog, de sfeer was gemoedelijk, er waren weinig free riders met Palestinavlaggen en het lukte me om op tijd een toilet te vinden. Eenmaal op het Museumplein werd er op Greta Thunberg gewacht en ondertussen gilden wat onduidelijke types allerlei Amerikaanse leuzen door de microfoons. Daar ben ik niet zo van gediend dus ik wandelde terug naar CS. Dat was de meest vervreemdende beleving van de dag, want ik worstelde me door massa's toeristen en winkelend publiek en ebikes en SUV's heen en die mensen hadden volstrekt niet in de gaten dat er een paar straten verderop zeventigduizend man aan het demonstreren waren tegen precies datgene waar zij mee bezig waren. Hyperconsumptie. Nou ja daar ging de demonstratie niet over maar toch denk ik dat winkelen om het winkelen, veel te dikke auto's en gezonde jongeren op efietsen niet echt helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten