zaterdag 28 oktober 2023

Schizofreen

De hele mensheid zou in vrijheid en welvaart kunnen leven en nog in ecologische balans ook, als we maar niet zo verdomd egocentrisch en kortzichtig waren. Maar ja dat zijn we nou net wel, het hoort bij mensen zoals de duim en sociale structuren. In mijn oneindige honger naar informatie en begrijpen lees ik de krant en luister ik naar nieuws en daar word ik dan weer machteloos en moedeloos van. De enormiteit van door mensen veroorzaakt leed en schade is niet te verwerken. Het leidt tot schizofrenie: een goed leven is een leven met hoop en solidariteit. Ik probeer als een goed mens te leven dus een beetje verantwoordelijk en zorgzaam en spaarzaam rekening te houden met anderen en met mijn eigen toekomst ook. Maar regelmatig word ik overvallen door fatalisme en dan is het motto 'na mij de zondvloed'. Wat zou ik schaven en timmeren aan een heel klein beetje wereldverbetering als alles wat goed en mooi is toch wordt vernietigd? Ik ben gekke Henkie als ik tegen de stroom in probeer te doen wat juist is en mezelf vanalles te ontzeggen als het over een paar jaar toch allemaal afgelopen is, kapot gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten