zaterdag 28 januari 2023

Effectief demonstreren




Eerlijk gezegd vond ik extinction rebellion een stelletje mafkezen, aardig maar net met de verkeerde uitstraling. Al kon ik niet goed bedenken wat ik er tegen zou hebben want ze zijn geweldloos, hebben een uitstekend doel en ze zijn bereid de consequenties van hun acties te dragen. Dat ze kruispunten blokkeren en zich aan kunstwerken plakken vind ik niet heel erg schokkend, logisch dat ze aandacht vragen. Maar niet mijn stijl.
Maar toen ik met duizenden scholieren door Den Haag demonstreerde in 2019 in de hoop dat er nou eindelijk eens echt werk gemaakt zou worden van milieubescherming, stond er een minuscuul kolommetje op pagina drie van de krant en dat was het dan. Er gebeurde helemaal niets.
En toen blokkeerfriezen en boeren de grondrechten van anderen aanvielen, vernielingen pleegden en met geweld dreigden werd hen weinig in de weg gelegd - sterker nog de antizwartepietdemonstranten moesten omkeren. Maandenlang hingen er overal omgekeerde vlaggen in publiek eigendom. In eenzelfde week dat dat gebeurde werden een paar extinction rebellion demonstranten met grof geweld van een kruispunt in Amsterdam weggesleept.
En nu zes mensen preventief van hun bed zijn gelicht, iets wat alleen in autoritaire regimes gebeurt, kan ik XR alleen nog maar steunen. Het blokkeren van een snelweg is onrechtmatig, zeker, maar het preventieve arrestaties zijn extreem disproportioneel. Ik ben banger voor ondermijning van de rechtsstaat door de overheid dan voor demonstranten die oprecht wanhopig zijn omdat de vernietiging van de aarde gewoon doorgaat. En dan wel weer blij om te zien dat de agenten die hen af moeten voeren dat ontzettend professioneel en fatsoenlijk doen.

2 opmerkingen:

  1. Maar waarom niet gewoon op het Malieveld? Waarom op de grote weg wat dus de hele binnenstad plat legt en dus ook weer voor meer uitstoot zorgt. Waarom het bekladden van muren? Ik ben absoluut tegen het preventief arresteren van leden van XR maar ik begrijp het gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was precies de reden dat ik geen fan was (overigens ook niet van Greenpeace dat al decennia dezelfde methoden inzet). Ik vond de XR types altijd te schreeuwerig en dat uit zich ook in een voorkeur voor blokkades in plaats van toegestane demonstraties. Maar ik deel wel hun urgentie en ik stel ook vast dat nette demonstraties nauwelijks aandacht krijgen. Ik begrijp ook de symbolische waarde van het bezetten van een snelweg, helemaal nu die precies tussen parlement en klimaatministerie loopt. Bekladden vind ik nauwelijks interessant, in het licht van vervuiling en graffitti en foeilelijke reclame en wees eerlijk, het is geen nationaal monument he die muren van de A12-bak. Al met al is mijn sympathie dus toegenomen al ben ik nog altijd niet van plan om met ze mee te doen - ik gebruik liever andere methoden (doneren en demonstreren). Maar de extreme, buitenproportionele en oneerlijke (vglk terreurboeren) actie van het OM om tot preventieve arrestaties wegens opruiing over te gaan vind ik echt ruim voldoende reden in zichzelf om luidkeels steun aan XR te betuigen.

    BeantwoordenVerwijderen