maandag 6 juni 2022

Donaties aan Julia

De Oekraiense deltisten gebruiken de facebookvlieggemeenschap heel slim en intensief om donaties te werven voor de oorlog. Met Julia heb ik sowieso een wat inniger band dan met de meeste oosteuropese deltisten en sinds de Russische invasie hebben we een paar keer uitvoerig gechat. Dat kwam doordat ik twijfelde of het een goed idee was om de Russen uit te sluiten van wedstrijden, en later omdat ik haar zei dat haar fotoos extra goed werken. Ik heb dan ook grote bedragen overgemaakt, al was het maar omdat ze kort geleden mijn Covert harnas heeft gekocht en er best goed voor betaalde (via Sasha! Russisch!). Ik wil op dit moment geen geld verdienen aan een Oekraiense medepiloot.


Oorspronkelijk ging het geld naar allerlei zaken die mededeltisten aan het front of op ambulances nodig hebben, van warme sokken tot nachtkijkers en speciale helmen. We hebben zelfs auto's bij elkaar gedoneerd. Ik trok de grens bij wapens, daar voel ik me als particulier gewoon erg ongemakkelijk bij.


Maar nu moet ik toch iets met dat ongemak, want inmiddels post Julia bijna dagelijks kiekjes van dozen met munitie die met ons geld wordt gekocht. Ben ik nou gewoon hypocriet, dat ik wel hoop dat de Oekraieners door blijven vechten om de Russen zo veel mogelijk dwars te zitten, terwijl ik weet dat ze hun leven in de waagschaal stellen en ik was trouwens sowieso nooit zo oorlogszuchtig? Of is het terecht dat ik het wapentuig aan staten overlaat?


Toen ik als tiener nog pacifist was was het makkelijk, overzichtelijk. Ik vond destijds dat een land beter bezet kon worden (waarbij het ook toen al de Russen waren die het meest waarschijnlijk de bezetter zouden zijn) dan vechten. Toen er allerlei gruwelen in verre landen bestreden moesten worden verloor ik m'n pacifistische geloof en aarzelde ik steeds meer of je wel altijd en overal tegen defensie zou moeten zijn. En nu kan ik niet meer om de consequentie heen: als je meent dat Oekraieners zich met wapens tegen de Russen moeten verdedigen dan moet je die wapens ook wel leveren.


Het blijft ongemakkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten