zaterdag 22 januari 2022

Grenzen stellen

Seksueel misbruik gaat niet over seks en ook niet over mannen tegen vrouwen maar over
machtsverhoudingen. Of preciezer: verhoudingen waarin de ene persoon, het slachtoffer, zich afhankelijk voelt van de dader. Afijn, tot zover zijn we het er met z’n zeventienmiljoenen wel over eens geloof ik. En ook over het idee dat seksuele avances maken naar een minderjarige sowieso niet door de beugel kan, tenminste niet door mannen die aanzienlijk ouder zijn.
Wat ik ingewikkelder vind en wat niet aan de orde komt in de hele Voicekwestie gaat over de term ‘grensoverschrijdend’. Mannen (of een enkele machtige vrouw) overschrijden de grenzen van kinderen of vrouwen, is het verhaal. Maar dat verhaal gaat ervan uit dat er duidelijke grenzen zouden zijn. Dat kinderen en vrouwen alleen maar hoeven te leren hun grenzen duidelijk te communiceren. Dat mannen alleen maar hoeven te leren andermans grenzen te respecteren.
Maar kenmerkend voor tieners is nou juist dat ze hun grenzen nog aan het opzoeken zijn. Zeker als het om seks gaat weten jongeren überhaupt nog niet wat nou hun grenzen zijn. Ik herinner me uit die tijd dat ik doorgaans pas achteraf, nadat een fysiotherapeut m’n borsten had betast of nadat ik met iemand had zitten slobberen, bedacht dat ik dat toch niet ok vond. Die therapeut nam ik het kwalijk maar het vriendje dat zelf ook niet zo goed wist wat we nou van seks konden verwachten deed misschien wel alles verkeerd, maar hoe moest hij dat weten?
Mannen moeten absoluut leren dat ze van iedereen in een afhankelijke positie af moeten blijven. En het zou goed zijn als ze leren signalen op te pikken die erop wijzen dat de ander zich ongemakkelijk voelt, en daar ook naar handelen. Als ze leren galant te zijn in plaats van egoïstisch. Maar niet in iedere situatie waarin een man beschuldigd wordt van grensoverschrijdend gedrag kan het die man echt verweten worden dat hij te ver is gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten