zondag 16 januari 2022

Einde van het tijdperk van gelijkheid, vrijheid en broederschap

Onze politici zijn niet zo sterk in het verdedigen van democratie en recht. En ook niet in het vooruit denken - wat als? Daarom ben ik echt bang dat ik het einde van de democratische rechtsstaat waarin ik kan geloven en waarop ik durf te vertrouwen, mee ga maken. Het is nu al penibel, met het bovenmatige tegemoetkomen aan de kwaadaardigste schreeuwers en dreigers.


Ik zou willen dat we een plan hadden om met de teloorgang van de democratie in Amerika om te gaan. Wat gaan wij doen als het nog duidelijker wordt dat de extremisten in de Republikeinse partij de macht hebben gegrepen en ervoor zorgen dat ze 'm nooit meer kwijtraken? Als Trump of een soortgenoot opnieuw president wordt, doordat democratische kandidaten geen schijn van kans meer maken? Niet alleen door het kapen van verkiezingsprocessen maar ook door de enorme indoctrinatie via partijpolitieke media, zuiveringen van onderwijs en cultuur en propaganda via internet.


Blijven wij schipperen? Net doen of het allemaal niet zo erg is daar in het land waarvan wij zo afhankelijk zijn voor onze economische en militaire vrijheid? Of dat het tijdelijk is? Laten we het gebeuren dat grote groepen in Europa de Amerikaanse republikeinen navolgen kwa ideeën en methoden?


Ik geloof dat onze grootste kracht altijd cultureel, rationeel en politiek geweest is. Dat we economisch sterk staan is daar steeds een gevolg van geweest. Als het mis gaat bij je meester dan zal je toch je eigen krachtbronnen aan moeten boren in plaats van hopen op betere tijden. Wij moeten weer open, sociaal en eerlijk worden. Vanuit een ondergeschikte positie kan je je maximale integriteit veroorloven denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten