woensdag 1 december 2021

Lauren Groff, Matrix

 

Matrix is een lekker boek want elke goed geschreven historische roman is gewoon lekker vind ik. Hoe dieper in de middeleeuwen het speelt hoe beter, en het fijne van dit boek is dat de historische context me heel plausibel voorkomt. Tegelijk is het in wezen feministisch en spiritueel liberaal, ook allemaal pluspunten. Toch vond ik het niet echt heel erg spetterend, niet zo opwindend als de boeken van Mantel bijvoorbeeld. Het boek is een lineaire vertelling over het leven van Marie. En hoewel Marie een redelijk interessant figuur is, een lelijke vrouw die van mannendingen houdt, blijft haar geestelijke ontwikkeling mij wat al te subtiel. Ze legt zich er min of meer bij neer dat geen vrouw de vrijheid heeft om een eigen levenswandel te kiezen. En ze maakt af en toe iets mee, zoals elk ouder wordend mens wel eens iets meemaakt. Maar al met al kabbelen haar belevenissen toch wel erg kalmpjes van een begin naar een eind, zonder heftige bedreigingen, intriges of drama’s. Misschien ben ik wel verwend met al teveel spektakel en het is ook heus wel een boek dat de moeite waard is om te lezen, maar ik geloof niet dat ik het me over twee jaar nog herinner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten