vrijdag 25 december 2020

Coronakerst

Ik vind kerstmis nogal onaangenaam dus ik onttrek me er zoveel mogelijk aan. De ultieme pervertering van iets wat eigenlijk heilig en feestelijk had moeten zijn. Commerciële kitsch, hysterische overconsumptie, gedwongen gezelligheid. Ik doe niet mee en in plaats daarvan breng ik een kaartje langs bij een Syrische familie waarvan ik niet verwacht dat ze ooit zullen inburgeren. In de natte kouwe wind fiets ik over een troosteloze Binckhorst. M'n oog valt op een geparkeerde auto waar iemand in zit, best gek op zo'n corona-en-kerst-lege dag op een industrieterrein. Twee parkeervakken verder nog één en weer twee vakken verder zie ik alweer mensen in hun auto zitten. En eten. Ik kijk omhoog en zie dat het inderdaad een drive through MacDonalds is. Het kan dus altijd nog erger.

2 opmerkingen:

  1. Naast de orde van de stad ontstaat evenwicht volgens de tweede wet van de thermodynamica evenwicht in de chaos van een wijk als de Binckhorst. Ik vond het als jongetje een fascinerende wijk. Misschien is dat niet meer zo door de nieuwbouw aldaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Christmas symbolizes the renewal of light. It is foremostly a spiritual experience and one can celebrate it without being a part of consumerism. Moreover, all of us can lead by example and do something that will indeed have an impact on other peoples’ lives. The hypocrisy lies in judging and not doing anything. Writing cards is nice but will not help anyone who has existential problems. But, sharing the knowledge of how society in this country functions and helping them find a way around will. We can all be a part of a change that matters by giving the people what they need and not only what is the moat convenient for us.

    BeantwoordenVerwijderen