zondag 7 september 2014

Vrijheid van meningsuiting



Normaal gesproken schrijf ik m’n blogs zelf en jat ik geen complete columns uit de krant. Maar soms is er eentje me zo volledig uit het hart gegrepen dat ik ‘m graag nazeg. Vrijheid van meningsuiting was pas weer eens een issue, toen een collega werd gestraft om haar tweet dus om haar mening. En toen ik daar vervolgens geen blogje over durfde te publiceren, uit angst dat mensen me verkeerd zouden begrijpen en ook mij in het nazi-kamp zouden categoriseren. Omdat ik de manier waarop we tegenwoordig over moslims en de islam praten wel heel erg veel lijkt op de manier waarop joden in de jaren dertig werden belasterd en ontmenselijkt.
Ik blijf geloven dat John Stuart Mill gelijk had: het is niet aan de overheid, of aan het recht, om mensen beperkingen op te leggen voor wat betreft hun overtuigingen of hun uitingen. Je hoopt dat mensen zelfdiscipline hebben en elkaar opvoeden met moraal, goede zeden en beargumenteerde tegenspraak. Niet met straf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten