vrijdag 24 augustus 2012

Politiek van minderbedeelden

“Het is allemaal niks die regering. Ze hebben niks gedaan. Al jáááren doen ze niks.”
“Wat zou je dan willen dat ze doen? Wat wil je?”
“Ik wil gewoon goed leven.”
“Ja? En wat moet de regering volgens jou dan doen om te zorgen dat je een goed leven hebt? Op welke partij stem je?”
“Ik stem niet. Het is toch allemaal niks.”
“Dus je vindt de regering waardeloos, er moet iets gebeuren, maar je neemt niet eens de moeite om te stemmen? Kan je niet iets verzinnen wat zou moeten gebeuren?”
“Nou, de PVV heeft wel goeie ideeën. Ik heb niks tegen buitenlanders, ben zelf met een Surinaamse getrouwd. Maar verder hebben ze wel goeie ideeën.”
“Zoals wat?”
“Stoppen met ontwikkelingshulp.”
“Geniaal. We zijn zo ongeveer het rijkste land ter wereld, maar er kan natuurlijk altijd meer bij. Laat ze maar verrekken hè. Wat ga je met dat geld doen dan?”
“Ja we zijn wel een rijk land, maar we zijn dus gewend aan die luxe he.”
“Ach ja, en die lui in de ontwikkelingslanden die zijn best gewend aan honger en armoe.”
Afijn, zo ging het maar door, vermoeiender dan het gewichtheffen. Dom van mij om te zeggen dat ik het dom vond, daar win je geen zieltjes mee. Maar eerlijk, het gesprek werd nog véél stompzinniger: 60% had op de PVV gestemd, de Eerste Kamer houdt alles tegen voor het in de Tweede Kamer komt, wie in de Tweede Kamer niet slaagt gaat gauw in de Eerste zitten enzovoort. Misschien moeten we toch een inburgeringsexamen eisen voordat mensen mogen stemmen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten