Van tijd tot tijd verschijnt er een paniekerige
kettingbrief op facebook over het verlies van privacy of het commerciële
gebruik van je facebookgegevens. Het gaat bij mijn weten elke keer om een hoax
maar het feit dat mensen het serieus nemen toont wel aan dat ze zich zorgen
maken. Ik krijg de indruk dat facebookgebruikers weinig vertrouwen hebben in
facebook, maar dat ze tegelijkertijd niet precies zouden kunnen zeggen waarover
ze zich dan zorgen maken. Verlies van anonimiteit kan het niet zijn: de pret van
sociale media is nou juist dat je niet (meer) anoniem hoeft te zijn, dat je
jezelf bekend kan maken aan een groot publiek en dat je kan laten zien wat je
maar wil aan wie je maar wil. Facebook is de bar in een kroeg waar je op gaat
staan, het is het podium in de aula op vrijdagmiddag, het is een poesie-album
en de diavoorstelling van de vakantiefotoos. We laten ons graag zien en we
willen graag over onze vakantie vertellen of met een geinig filmpje vrienden
aan het lachen maken. Voor anonimiteit ga je niet naar facebook.
Maar wel voor controle, en daar zit één groot probleem.
Bijna niemand heeft er bezwaar tegen als een onbekende cafébezoeker meeluistert
naar de beschrijving die je aan je groep vrienden geeft van je mooiste vlucht
in Frankrijk. Het wordt anders als facebook stelt dat alles wat je op het
platform publiceert hun eigendom is en dat zij zich daarom het recht aanmeten
om jouw fotoos, posts, likes en filmpjes door te verkopen aan reclamemakers,
jouw adresgegevens aan vreemden te laten zien, jouw profiel aan
marketingpsychologen van de hand te doen of jouw zelf in elkaar geknutselde
filmpjes te censureren omdat er blote borsten in voorkomen of omdat je een
auteursrechtelijk beschermd deuntje hebt gebruikt.
Het zou veel helpen als je zou kunnen betalen voor het
gebruik van facebook, zodat je een normale klant bent met normale
consumentenbescherming en met normale jurisprudentie over de eigendomsrechten
van je posts. Ideaal zou het zijn als je kon kiezen tussen gratis
facebookgebruik met overdracht van je eigendomsrechten, of een betaald
abonnement waarbij je facebook geen recht geeft te beschikken over je posts, of
alleen expliciet en gericht zodra ze ergens om vragen.
Het zou ook helpen als er goeie wet- en regelgeving,
inclusief publieke handhaving en toezicht, voor sociale en andere online media
zouden worden gemaakt. In de huidige situatie schrijft facebook (en google,
apple, linkedin, twitter enz.) de wet voor en handhaaft ze die wet ook zelf.
Dat maakt ons onderdanen van almachtige despoot facebook, onderdanen die er
alleen maar op kunnen hopen dat facebook een beetje prudent met informatie om
zal gaan.
Facebook bepaalt wat acceptabel is en wat niet, of je
bloot mag publiceren, racistische teksten mag schrijven, iemand mag pesten of
bedreigen, een homo-actiegroep mag beginnen of plaatjes van onthoofdingen mag
posten. Facebook censureert (verwijdert) onwelgevallige posts, sluit accounts
af en geeft incidenteel persoonsgegevens door aan opsporingsdiensten. Er is
geen democratische en nauwelijks rechterlijke controle op het beleid van
facebook en er zijn geen mechanismen of procedures waarmee de gebruikers (laat
staan alle kiesgerechtigde burgers van een land) ander beleid af kunnen
dwingen.
En we zijn nog locked in ook. De enige keuze voor wie
ontevreden is over facebook, is facebook verlaten. Daarmee verlaat je ook je
vrienden en kennissen en één van de belangrijkste mogelijkheden om contact met
je sociale omgeving te onderhouden. Voor veel groepen en verenigingen is het
hèt medium om informatie te verspreiden, over events, over veiligheid, over winnaars
en verliezers in een sport. Bovendien kan je er wel voor isolement kiezen, maar
via je contacten en via je surfgedrag op internet verzamelt facebook nog steeds
informatie over jou zodat reclame en marketing beter gericht kunnen worden.
Daarmee heb ik het over profilering: het categoriseren
van mensen op basis van hun gedrag of kenmerken. Hoe meer gedragsinformatie je
hebt over zoveel mogelijk mensen, hoe beter je profielen kan maken aan de hand
van statistische correlaties die je software weet te ontdekken (Big Data). De
schoenverkoper uit de winkelstraat profileerde vroeger al: hij wist al dat
vooral jonge vrouwen met kekke handtasjes bovenmatige belangstelling zouden
hebben voor zilveren sandalen met hoge hakken. Maar facebook weet veel meer:
welke van die vrouwen wil wel de gouden versie, hoeveel zijn ze bereid om
daarvoor te betalen en hebben ze het geld eigenlijk wel? En wanneer doen ze hun
inkopen voor een groot feest waar ze schitterend voor de dag willen komen?
Marketingprofilering is vervelend omdat je op slim
wordt verleid om veel meer te consumeren dan je rationeel zelf goed vindt. Nog
vervelender is het als je op basis van je profiel alleen nog maar ‘nieuws’ en
informatie te zien krijgt die volgens facebook bij jou past (waardoor je nog
meer tijd op facebook gaat doorbrengen). Zo ontstaan er griezelige echokamers
waarin facebookgebruikers voortdurend hun wereldbeeld bevestigd zien en nooit
meer eens een alternatief idee of een nieuw geluid horen.
Helemaal schokkend is de gedachte dat overheden en
organisaties mensen benaderen op grond van profielen in plaats van feitelijk
gedrag. Burgers in de democratische rechtsstaat zijn allemaal gelijk, vrouwe
justitia is blind en iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Maar
consumenten in de profileringswereld zijn juist allemaal ongelijk, ze behoren
tot voor hen onbekende categorieën, hun profileerders weten wat ze zullen gaan
doen of meemaken nog voordat ze er zelf aan gedacht hebben en de risico’s die ze
lopen en de risico’s de ze veroorzaken zijn exact te berekenen. Als in de
rechtsstaat een man met baard en een hoogwaterbroek wordt gearresteerd omdat ie
wel eens een terrorist zou kunnen zijn, is dat discriminatie en onrechtmatig.
In de profileringsstaat is het gewoon efficiënt.
Dáár hebben we dus privacy voor nodig. Om zelf controle
te kunnen houden, om ons te weren tegen censuur en om discriminatie te
bestrijden.
Opnieuw een link naar een goed artikel over privacy, facebook en andere gluurders van Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn in de Correspondent.
Opnieuw een link naar een goed artikel over privacy, facebook en andere gluurders van Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn in de Correspondent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten