De campagne over belastingaangifte is geestig, heel
goed. Dat neemt wat weerzin weg tegen het invullen van de aangifte. Weerzin die
dan wel weer ontstaat doordat voortdurend de slogen ‘leuker kunnen we het niet
maken, wel makkelijker’ door m’n hoofd galmt terwijl ik wanhopig probeer te
begrijpen wat er van me gevraagd wordt. Het is niet makkelijk, voorinvullen is
bij lange na niet genoeg om het makkelijk te maken. Je zou heel graag willen
dat de belastingdienst beter zou bedenken hoe normale mensen tegen allerlei
financieel vakjargon en online formulierenlogica aankijken.
Moet ik m’n levensloopspaarsaldo nou wel opgeven, of
nog niet? Als ik belastingvrije groene beleggingen heb, hoe vul ik dat dan in?
Is mijn spaarhypotheek een kapitaalverzekering die ik bij ‘vermogen’ moet
aangeven? Hoe weet ik of goeie doelen een keurmerk hebben? Wat telt als
periodieke donatie? Wordt de werkgeversbijdrage zorgverzekeringswet ook
bedoeld? Als je probeert te googlen om antwoord op dit soort vragen te vinden
kom je steeds bij de site van de Belastingdienst uit, die vol staat met
abacadabra voor ingewijden, georganiseerd volgens de logica van regels en
voorschriften. Dat roept alleen maar méér vragen op. Vragen die niet in 140
tekens te tweeten zijn en trouwens in het wiekend krijg je geen antwoord op je
tweets.
Ik gok dus maar wat antwoorden. Het voelt als een
examen waarvoor ik niet gestudeerd heb. Als je het fout doet gaat dat een hoop
geld kosten en bovendien word je dan als een soort fraudeur gezien, maar je
hebt geen idee of je het wel goed doet.
En dan het formulier. In het beste geval is er geen
verbindingsprobleem en hoef je alleen maar vijf keer te checken of je alles
hebt ingevuld. Vinkjes in de linkerkolom bij alle onderwerpen. Akkoord
aanklikken onderaan elke pagina. Opnieuw inloggen met Digid. Klikken op
ondertekenen. Verzenden. Als het niet lukt zou het kunnen liggen aan de
overbelaste server van de belastingdienst, of aan je eigen wifiverbinding, of
misschien is er iets loos met je Digid. Maar het kan ook zo zijn dat je ergens
een vraag hebt gemist, of iets anders ‘verkeerd’ hebt ingevuld. Zoek het maar
uit.
Ik ken de Belastingdienst als een voorloper op het
gebied van burgergericht denken. Waarom dan toch niet even een customer journey
doorlopen, alle vragen van burgers analyseren, een 24/7 multichannel helpdesk
inrichten, echte faqs en antwoorden publiceren (en niet van die door de
communicatie-afdeling verzonnen lijstjes)? Je zou toch denken dat de overheid
graag tevreden belastingbetalers wil die precies betalen wat ze moeten betalen
en daar ook nog blij van worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten