zondag 24 november 2024

Antwoord op kneiterrechts

Lieve libertair,

'Een' cultuur bestaat niet. Meerdere 'culturen' als statische en scherp afgebakende eenheden bestaan niet. Tenzij je doelt op een smurfencultuur, een kabouterdorp in het fabeltjesbos waarin elk zijn plaats heeft: de loodgieter, de verpleger, de politieagent en de onderwijzer. Een dorp dat klein en primitief genoeg is om geen moderne organisatie en communicatie nodig te hebben: iedereen kent zijn rol en de jaarkalender staat tot in de eeuwigheid vast en als de brug moet worden vernieuwd slaat de timmerman vanzelf aan het bouwen.

Cultuur is een aspect van menselijk samenleven, net als economie en politiek. Ik kan het weten want ik ben op een landsgrens opgegroeid, er stonden grenspalen zowat in de achtertuin.
Er ontstaan wel nationale samenlevingen door de politiek-militaire grenzen en daarmee verbonden gezamenlijke geschiedenis die mensen om territoria hebben getrokken. Maar de cultuur van de mensen die binnen en over die grenzen leven is fluide en dynamisch. Mede dankzij voortdurende migratie en veranderende samenstelling (niet alleen etnisch) van de bevolkingen van verschillende territoria. Gelukkig, vind ik, want ik geloof in ontwikkeling en culturele rijkdom als elementen van beschaving.

Grappig genoeg is de economische groei waar jij zo op hoopt ook nogal gebaseerd op ontwikkeling en verandering, op innovatie en mode en nieuwe markten van vraag en aanbod en niches waarin slimme ondernemers springen.
Uit jouw mail doemt een beeld op van iemand die alle kaarten op die economische groei zet, op materiele rijkdom. En dat in een geatomiseerde, individualistische wereld van competitie en winnaars en verliezers. Voor mij is dat te armoedig. Ik zoek de zin van het leven meer in persoonlijke (zedelijke, morele) ontwikkeling en groei en dat is bijna per definitie een sociale en culturele opgave. Ik kan alleen maar wijzer worden, een beter mens, mijn beste zelf, in sociale relaties. Voor mij geen comfortabel leven op mijn omheinde landgoed maar interactie en ontdekking, emoties en taal. Dat betekent dat ik onderdeel ben van de samenleving op allerlei niveaus: van mijn buren en de stad waar ik leef tot Nederland, Europa, en de samenlevingen die daar doorheen lopen van hanggliders, groenen, mensen die van literatuur houden en andere humanisten. Van oud-collega's die op disco dansen.

Het is mijn persoonlijke eigenbelang dat dat een rechtvaardige en ecologisch duurzame samenleving is. Dat ik kan leven in een wereld met vrijheid, veiligheid, creativiteit, kennis, gezondheid, vrede en natuur.

Omdat vrijwel ieder mens die idealen deelt en tegelijk verschillend invult hoe dat er dan uit zou zien, en omdat zo'n ideaal Utopia ook theoretisch niet kàn bestaan vanwege alle inherente spanningen en conflicten in elke samenleving die niet volkomen homogeen en statisch is, moeten we ons zo organiseren dat we zoveel mogelijk recht doen aan iedereen. Terzijde: ik vraag me af hoe een volkomen homogene samenleving er uit zou zien. Is iedereen daar loodgieter?

Ik ben er van overtuigd dat de spanningen die voortkomen uit diversiteit en verandering alleen op een vreedzame manier tot beschaving kunnen leiden in een democratische rechtsstaat. Daarmee bedoel ik dat besluiten, keuzes en afwegingen, grenzen, doelen en beperkingen, bestuur en verantwoording over de ordening van de samenleving tot stand komen in een voortdurende interactie tussen - in theorie - alle volwassen burgers. Dat is de democratische kant: procedures om macht zo goed mogelijk bij alle leden van de samenleving te leggen.
Om die procedures en die machtsverdeling duurzaam te laten werken zijn er ook instituties nodig die grenzen en kaders bewaken: de rechtsstaat. Als macht niet leidt tot recht, dus als procedures gecorrumpeerd raken, geldt de wet van de sterkste en dat is een vorm van willekeur.

Democratie zal nooit leiden tot absolute gelijkheid - er zullen altijd elites zijn. Alleen al daarom zijn de instituties van de rechtsstaat zo belangrijk: om machtsconcentratie te voorkomen en om een bodem van minimale rechten en rechtsbescherming aan alle burgers te bieden. Dankzij de rechtsstaat zijn diegenen die níét tot een elite behoren niet afhankelijk van de toevallige deugdzaamheid van personen met macht. Dat is in mijn ogen vrijheid: voor je mensenrechten niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van een ander of van een meerderheid.

10 opmerkingen:

  1. Lieve Maxima,

    De Nederlander bestaat niet? Als je bedoelt dat alle Nederlanders verschillend zijn, ben ik het met je eens. Als je bedoelt dat er niets is wat Nederlanders onderscheidt van buitenlanders vind ik dat ‘een beetje dom’, de opvatting wel te verstaan, niet jou als persoon. Men wil mensen die domme dingen zeggen wel eens dom noemen, maar waar gaan we naar toe als we zo redeneren? Dat de heer A. Hitler een slecht mens was omdat hij slechte dingen deed?

    Je schrijft terecht dat cultuur fluïde is en dat geldt ook voor taal. Spreken en schrijven is schieten op een bewegend doel. Woorden beschrijven vaak complexe verschijnselen, waarbij niet iedere spreker dezelfde verschijnselen koppelt aan hetzelfde woord. Dan moeten weer nieuwe woorden worden gezocht of begrippen worden verduidelijkt. Voor mij is de essentie van het onderscheid links /rechts: veel of weinig overheidsbemoeienis. Op die schaal bevinden wij ons redelijk ver van elkaar verwijderd, gemakshalve: ik ben libertariër en jij communist.

    Een (ander) probleem met generalisaties is dat zaken die in de werkelijkheid geleidelijk in elkaar overgaan in het spraakgebruik toch worden onderscheiden. De mens deelt 99% van zijn genen met de chimpansee. Als we zo op elkaar lijken, waarom hebben we dan aparte woorden voor mens en chimpansee? We delen 70% van onze genen met de kwal. Toch zijn we verschillend. Ik hoor het graag als jij hierover een ander oordeel hebt.

    Wordt vervolgd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervolg vorige post

    De culturele genen laten zich minder makkelijk tellen, maar ook al zijn de verschillen tussen culturen klein, ze kunnen enorme consequenties hebben. De één wordt immers wel en de ander (net) niet uitgenodigd voor een verjaarspartijtje. De MC samenleving kan tot verrijking leiden, maar de voordelen worden overdreven en rechtvaardigen niet de omvang van het experiment. Een broodje shoarma is lekker, maar een paar eethuisje kunnen in die behoefte voorzien. Vakanties zijn minder leuk geworden sinds we in Nederland couscous eten en in Marokko naar Mc Donalds gaan. Tegenover bescheiden voordelen staan grote nadelen. Vaak, heel vaak, gaat het tussen culturen verschrikkelijk mis. Ik noem slechts de conflicten in Rwanda, Eritrea, Zuid-Soedan, Libië, Syrië, Irak, Afghanistan, Birma, of dichter bij huis: Oekraïne, Noord-Ierland en voormalig Joegoslavië, of even terug in de tijd: de uitroeiing van de Indianen, Aboriginals, etc. Deze lijst kan met vele andere voorbeelden worden aangevuld en, ook al speelden in al die conflicten ook andere zaken (zoals economische belangen) een rol, het zijn m.i. stuk voor stuk vooral grote multiculturele rampen. Er moeten dus heel veel voordelen tegenover staan wil het multiculturele experiment gerechtvaardigd zijn. Ik vraag wel eens naar die voordelen. Dan hoor ik altijd: diversiteit. Dat zou zo geweldig zijn. Vroeger leerde ik: eendracht maakt macht.

    We weten het al zo lang en toch gaan we door met dit MC experiment. De culturele afstand tussen de Groninger en Limburger is klein vergeleken met de kloof die ons van de Arabische wereld scheidt. Onlangs las ik dat er een IDFA-film is getiteld ‘Would you have sex with an Arab’. Het schijnt te spelen in Tel Aviv. Ik heb de film niet gezien, maar het was aanleiding voor wat vrije associaties. Die ‘you’ waren vast vrouwen. Ik meende nl. te weten dat de meeste (westerse) mannen niet afkerig zijn van seks met Arabische vrouwen. En ik moest denken aan een artikel dat ik in mijn jeugd las over liefdesrelaties tussen Nederlandse vrouwen en de eerste gastarbeiders uit Arabische landen. Die relaties kwamen vaak voor. Niks discriminatie. Veel vrouwen waren dol op mediterrane types, zelfs al hadden die een lage sociaaleconomische status. Een aantal van hen trouwde en reisde met hub partner mee naar diens land van herkomst. Daar veranderde hun leven niet zelden in een hel. Kleine cultuurverschillen?

    Veel van die vrouwen keerden terug en vertelden hun vriendinnen over hun ervaringen. Die verhalen werden doorgegeven. Ondertussen zijn de (klein)kinderen van de gastarbeiders vaak veel conservatiever dan hun voorouders. Zij trouwen hoofdzakelijk in eigen kring. Vrouwen die seks voor het huwelijk hebben, zijn hoeren (en ook vrouwen met korte rokjes). Zou dat (westerse) vrouwen misschien terughoudend hebben gemaakt? Die willen best wel eens flirten met een Arabische man, maar zijn misschien terughoudend met seks. Dat verdraagt zich dan weer slecht met het goed ontwikkelde eergevoel van de Arabisch man, heel begrijpelijk (het verdraagt zich ook slecht met het gebrekkig ontwikkelde eergevoel van de westerse man), maar waar het om gaat: het brengt de mensen niet bij elkaar.

    Wordt vervolgd

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Vervolg vorige post.

    Het is maar een voorbeeld. Ik zou er veel meer kunnen noemen. Alle mensen zijn aardig als er niets op het spel staat. De ouders van een Marokkaans vriendje van mijn zoon waren schatten. Ik kreeg regelmatig een pannetje eten mee naar huis. Heerlijk. Iedereen heeft wel zulke positieve ervaringen. Genoeg knuffelallochtonen op TV. Die harmonie gaat verloren zodra er wel iets op het spel staat, als de eer van de familie, de eer van de gemeenschap, of het lot van broeders elders op de wereld, op het spel staat. Dan kunnen de emoties hoog oplopen. Een MC samenleving is een kruidhuis in afwachting van een vonk. Er is conflictstof genoeg en zodra zich een conflict voordoet sluiten de reien zich volgens de scheidslijnen der culturen. Hoeveel Moslims veroordeelden ondubbelzinnig 9/11 of 7 oktober of de Jodenjacht in Amsterdam? Bij elke terroristische aanslag is er of de ontkenning (geen moslims), of de distantie (geen ware moslims) of het ‘oorverdovend zwijgen’ van de islamitische gemeenschap. De eer van de hele gemeenschap staat op het spel. Je verraadt geen broeders. Dat is een groot verschil met de christelijke cultuur waar het opbiechten van eigen zonden als een grote verdienste wordt gezien, althans, tot voor kort: nu biechten we liever de zonden op van ons verre voorvaderen (slavernijverleden) of de zonden van onze racistische medeburgers.

    Wanneer bestaat iets (cultuur / politieke voorkeur) als een aparte categorie? Ik kies voor een pragmatisch antwoord: op het moment dat mensen behoeften voelen een onderscheid te maken. De linkse reflex (oef: generalisatie) om veel vormen van onderscheid (vaak generalisaties) als racisme of xenofobie weg te zetten, moet worden bestreden.

    Het is volbracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naschrift

    Ik realiseer mij achteraf dat ik met mijn bovenstaande reacties slechts beperkt ben ingegaan op jouw post ‘antwoord aan kneiterrechts’. Ik heb slechts mijn bedenkingen willen uiten t.a.v. het ‘binnen zonder kloppen’ beleid. Ik zie niet elke culturele verandering als positief. Wat mij betreft heeft het immigratiebeleid tot een enorme economische en culturele achteruitgang geleid. Tevens heb ik bedenkingen tegen het onnodig verdacht maken van generalisaties. Generaliseren is onvermijdbaar. We generaliseren en discrimineren allemaal. Zo werken nu eenmaal onze hersenen. En uiteraard: foute generalisaties en vooroordelen moeten worden bestreden.

    Voor het overige ben ik het met jouw betoog wel eens met een paar kanttekeningen:

    Open grenzen prima, maar alleen voor wie in eigen onderhoud voorziet of wordt betaald uit de liefdadigheid. Weldoeners en liefdadigheidsorganisaties zullen alleen mensen binnen halen van wie de kans op integratie groot is en er voor te zorgen dat de integratie daadwerkelijk slaagt. Voordelen: vergroot het draagvlak voor immigratie, meer mensen zullen goed integreren en bijdragen aan onze economie, we kunnen meer mensen opvangen.

    Economische groei is noodzakelijk om meer wereldburgers op een fatsoenlijk welvaartsniveau te krijgen. Economische groei kan prima op een ecologisch verantwoorde wijze (mits we z.s.m. stoppen met het volstrekt zinloze en onbetaalbare klimaatbeleid).

    Rechtstaat superbelangrijk. De beste manier om daarvoor te zorgen: * parlementariërs moeten worden geloot (niet gekozen) * zo weinig mogelijk regels en instituties, zodat iedereen het systeem begrijpt en er voldoende energie overblijft om de naleving van regels en de werking van instituties te controleren. De huidige elite van wereldverbeteraars met hun corruptie organisaties is de grootst denkbare bedreiging voor de rechtstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan gewoon niet zoveel met politieke opvattingen gebaseerd op (culturele of etnische of religieuze) identiteiten. Voor mij doet het er toe hoe de samenleving waar ik deel van uitmaak georganiseerd is, niet zozeer uit wie die samenleving bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mee eens, dat je altijd de bestaande maatschappij als uitgangspunt moet nemen bij het beantwoorden van de vraag hoe die te (re)organiseren. We leven nu in een MC samenleving, waar gedeelde waarden niet langer vanzelfsprekend zijn en waar steeds minder vanzelfsprekend is dat regels op dezelfde wijze zullen worden geïnterpreteerd en dat de interpreterende instanties onpartijdig zullen zijn. Juist de MC samenleving vraagt om een libertair inrichtingsmodel. Hoe simpeler, hoe beter. Als je daar geen voorstander van bent, kun je m.i. beter afzien van een (nog meer) MC samenleving. Een MC samenleving leidt bovendien tot collectieve verarming. Hoe groter de culturele afstand, hoe minder mensen bijdragen aan de collectieve voorzieningen, dus: hoe kleiner het draagvlak voor nieuwe immigranten. Wees selectief met immigratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou heb je me toch nog kwaad gekregen, met dat lullige MC. Boosheid voordat ik goed en wel begreep waardoor precies. Maar ondertussen denk ik dat ik er een beetje de vinger achter krijg:
    Je gebruikt multiculturaliteit als een onderscheidend kenmerk, maar van wat precies? Erger: door het zo af te korten maak je er een eigennaam van. Het is geen onderdeel meer van je argumentatie want als eigennaam heeft het geen betekenis in je redenering, maar voegt het alleen stemming toe.
    Stemmingmakerij om toch maar weer terug te komen op de notie dat ‘cultuur’ een dimensie van doorslaggevend belang is, zonder te identificeren over welke cultuur je het dan hebt. Kennelijk niet die van boeren in het oosten van Nederland, niet die van hertenknuffelaars bij de Oostvaardersplassen, of die van Nederlanders die zich als reserve-Amerikaan voor Trump opwerpen.
    Ik val in herhaling: niet alleen is cultuur een fluide en dynamisch begrip dat dus geen scherpe grenzen aangeeft. Belangrijker is dat elke samenleving bestaat uit mensen en groepen die op allerlei dimensies van elkaar verschillen: belangen, behoeften, prioriteiten, meningen, stijlen, inkomens, leeftijden, huidskleuren, religies, seksuele voorkeuren, hobbies, talenten, enz. enz. enz. Er is sprake van diversiteit, verschillen langs allerlei mogelijke dimensies die vaak niet met elkaar samenvallen zodat er niet langer sprake is van sociale klassen of identitaire groepen. Democratie is het voorzien in maximale spreiding van macht en invloed gegeven die diversiteit. Dat is waar de rechtsstaat voor nodig is: om elke individuele burger recht te doen ondanks het feit dat de samenleving geen homogene massa identitieke, inwisselbare personen is.
    Cultuur is geen relevante factor in het politieke proces. In een vrije samenleving mag iedereen zelf bepalen wat zijn of haar cultuur is. Daarom ben ik overtuigd liberaal: omdat ik meen dat er geen ‘gemeenschappen’ bestaan los van de wens van de leden om met elkaar een gemeenschap te vormen. Ik ben geen lid van een Limburgse gemeenschap omdat ik toevallig in Limburg ben geboren en getogen. Ik ben geen lid van een gemeenschap van heterovrouwen – er is te weinig interactie en gemeenschappelijkheid om van een gemeenschap te spreken. Ik ben zelfs geen lid van een dansgemeenschap omdat je me wel eens op een disco-avondje treft.
    De term multicultureel richt de aandacht op het door elkaar leven van mensen met verschillende culturele achtergronden. Mooi voor de verrijking van de Nederlandse samenleving maar politiek noch juridisch relevant. Ongeacht iemands culturele achtergrond heeft iedereen dezelfde grondrechten, krijgen kinderen hetzelfde onderwijs, dient iedereen zich aan dezelfde wet te houden en zou iedereen eenzelfde mate van fatsoen op moeten brengen.
    Ik ben bang dat jij en ik, ondanks onze gezamenlijke nationaliteit, niet dezelfde taal spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een paar inleidende opmerkingen voor ik inga op jouw post.

    Al in mijn studententijd maakte ik lange reizen door Afrika en Azië. Die reizen bereidde ik goed voor. Ik las boeken culturele antropologie en volgde het vak ontwikkelingseconomie. Ik liep stage in de V.S. en verbleef een paar weken in Suriname voor het maken van een werkstuk. Het is dus niet zo dat ik mij niet interesseer voor andere culturen. In tegendeel. Ook verwelkomde ik de komst van vreemdelingen in Nederland. Het leek mij een verrijking. Ik was er zelfs trots op dat de overheid informatiefolders in het Turks een Arabisch drukte. Wat waren wij een gastvrij land! Mijn eerste baan was bij Peat Marwick, toen nog een Amerikaans accountantskantoor met vestigingen in de hele wereld: een (hoog opgeleid) multicultureel gezelschap. Beviel prima.

    Wel vond ik de toen in linkse kringen gangbare opvatting dat gastarbeiders in Nederland werden uitgebuit ronduit bespottelijk. Uiteraard waren er wel eens misstanden. Die moeten worden bestreden. Maar was sprake van systematische uitbuiting? Gastarbeiders waren meestal laag opgeleid. Dan krijg je niet de beste banen. Ze deden gewoon het laagbetaalde werk dat tot kort daarvoor (en deels nog steeds) door Nederlanders gedaan werd. Met het geld dat ze overhielden van hun geringe verdiensten konden hun families in het thuisland vorstelijk leven. Ze waren feitelijk beter af dan laagbetaalde Nederlanders die het zelfde werk deden. En ze stonden in de rij om hier te komen. Hoe kon van uitbuiting dan sprake zijn?

    Als je zulke opvattingen in links gezelschap naar voren bracht kon het letterlijk gebeuren dat mensen hun stoelen omdraaien en met hun rug naar je toe gingen zitten. In sommige linkse gezelschappen werd überhaupt niet gepraat met mensen waarvan werd vermoed dat ze rechts waren. Ik woonde een keer een bijeenkomst bij over linkse muziek en stelde er een paar vragen over. Meerdere malen. Niemand ging op mijn vragen in. Steeds viel een stilte. Men had mijn vragen dus wel gehoord. Daarna praatte men door. Alsof ik niet bestond.

    De intolerantie van sommige linkse mensen voor ‘rechtse’ opvattingen is onvoorstelbaar. Omdat men het gesprek niet aangaat, heeft links vaak een gebrekkige voorstelling van wat rechts denkt. Na hun studie kozen linkse studenten vaker voor banen bij overheid, politiek en media (om de maakbare samenleving gestalde te geven) en rechtse voor banen in het bedrijfsleven. Daardoor is het linkse gedachtengoed in het landsbestuur en bij de media dominant geworden en het demoniseren van rechts gebruikelijk. Zie hoe het Janmaat, Fortuyn, Van Gogh is vergaan. Zie hoe klein rechts nu van het debat wordt uitgesloten. Baudet wordt zelden of nooit uitgenodigd in Hilversum. De meeste politici weigeren bij Ongehoord Nederland te verschijnen. Volkskrant, NRC en NOS journaal maken voortdurend een karikatuur van (extreem)rechtse politici en hun opvattingen. Ongehoord Nieuws mag uitzenden na 1 uur ’s nachts. De zogenaamde echokamers.

    Intussen is de samenleving multicultureel geworden. Eén van de gevolgen is dat de gevoeligheden van vele groepen moeten worden ontzien. Dat heeft tot gevolg dat Nederlanders, die vroeger ‘recht voor zijn raap’ heetten te zijn, inmiddels verbaal op eieren lopen om andere mensen niet te kwetsen, waardoor een debat in toenemende mate onmogelijk wordt. Buiten de eigen kring moet je niet aankomen met rechtse praatjes. Dat verpest de sfeer en het verpesten van de sfeer is in een multicultureel kruitvat de grootst denkbare zonde. Dus: einde debat.

    Gelukkig is het de allersterksten gegeven zich aan deze doem te onttrekken.

    Wordt vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je beschuldigt me terecht van stemmingmakerij. Een neutrale definitie – b.v.: een MC samenleving is een samenleving waar verschillende culturen samenleven op hetzelfde grondgebied – krijgt een lading zodra iemand daarover oordeelt. Ik heb mij negatief uitgesproken over de MC samenleving, althans die in Nederland. Dus is dat stemmingmakerij en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Ik wil dat de asielimmigratie stopt of dat we er heel anders mee omgaan dan we nu doen.

    Het gebruik van de afkorting MC is puur functioneel. Typt sneller. Als ik de afkorting ‘MC’ vaker in een negatieve context plaats dan het woord ‘multicultureel’, krijgt de afkorting MC vanzelf een meer negatieve lading. Doe ik dat? Is het relevant?

    Cultuur is fluïde en mensen kun je onderscheiden op vele dimensies, helemaal mee eens, maar het is niet zo dat wat we moeilijk kunnen beschrijven, niet bestaat (zoals prinses Maxima schijnt te denken). Er zijn mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen. (Soms moeten de chromosomen de doorslag geven). Is dat een reden het onderscheid m/v op te heffen?

    Voor culturen is er geen beslissend gen. Er zijn vele dimensies waarop mensen verschillen. Gelukkig zijn sommige dimensies belangrijker dan anderen. Het is heel goed mogelijk culturen van elkaar te onderscheiden op basis van een beperkt aantal dimensies, b.v.: individualistisch/collectivistisch, religieuze/seculiere waarden, autoritaire/democratische verhoudingen, etc. Er zijn daarvoor verschillende cultuurschalen ontwikkeld. Daarop blijkt de culturele afstand tussen Nederland en een aantal Oost Aziatische landen kleiner te zijn dan die tot de meer nabij gelegen Islamitische landen. De afstand tot de Nederlandse cultuur komt goed overeen met de nettobijdrage van immigranten aan de Nederlandse schatkist (gemeten over de levensduur of kortere verblijfsduur van een immigrant in Nederland). Die bijdrage komt weer goed overeen met vrijwel alle indicatoren van succesvolle integratie. Naar mate de immigrant meer bijdraagt aan de schatkist is hij succesvoller op de arbeidsmarkt, heeft hij minder gezondheidsproblemen, doen zijn kinderen het beter op school en komen ze minder vaak in de criminaliteit. Het gaat dus niet alleen om geld, maar ook om het geluk van de immigrant, het geluk van zijn kinderen en het geluk van de Nederlanders die de immigrant opnemen.

    Wordt vervolgd

    BeantwoordenVerwijderen

  10. Vanwege het grote erop rustende taboe, is die nettobijdrage aan de schatkist pas onlangs grondig onderzocht (Jan van de Beek: Migratiemagneet Nederland). Hij baseert zich onder meer op gegevens die door het CBS voor elke Nederlander geregistreerd worden: afdracht belastingen en premies minus uitkeringen, toeslagen, kosten medische zorg, kosten (speciaal) onderwijs, etc.

    De resultaten: 20% van de immigranten draagt netto bij, 80% van de immigranten kost ons geld. De hoogste positieve bijdrage komt van immigranten uit cultureel zeer verwante gebieden: Scandinavië en Engelssprekende landen. Ook een Japanner draagt sterk bij (hoog opgeleid en cultureel verwant). Een paar andere West Europese landen en de Oost Aziatische tijgers (Zuid-Korea, Taiwan, Hong Kong, Singapore) dragen ook positief bij, evenals Israël.

    De nettobijdrage van alle andere immigranten (ook die uit Oost-Europa) is negatief. De bijdrage van alle niet westerse immigranten is zwaar negatief, zowel de eerste als de tweede generatie.

    Mogen we immigranten langs de financiële meetlat leggen? Ja. Dat is zelfs een morele plicht. Het opvangen van een vluchteling uit de hoorn van Afrika kost ons bijna 1 miljoen euro. Voor dat geld kunnen we ook vier vluchtelingen uit de voormalige Sovjet-Unie (b.v. Oekraïne) opvangen. Wat is beter? Dat kosten geen rol zouden mogen spelen is ook overigens niet vol te houden. Er zijn ca 100 miljoen vluchtelingen. We doen er alles aan om ze buiten de deur te houden. Waarom eigenlijk? En overigens wordt er aan de waarde van een mensenleven heel wat gerekend. Wat mag een patiënt maximaal kosten? Moeten we vangrails aanleggen? Moeten we veiligheidsgordels voorschrijven? Etc.

    Ik ben het eens met veel van wat je verder schrijft, maar vraag mij af welke consequenties je eraan wilt verbinden. Grenzen open? Iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen