Best erg als een boek vol oorlogsmisdaden en relatietrauma’s zo weinig indruk maakt, maar dit gaat me niet bij blijven. Er zijn heel erg veel erg herkenbare elementen maar dat is allemaal slechts context, zelfs de Foute grootvader. Ik kan er de vinger niet op leggen waardoor het zo’n flauw boek is. Ik hou niet van de taal van Wieringa, met regelmatig een vernederlandst engels woord en lange, bedachte zinnen. Het verhaal is er een van uitersten: opa was niet een beetje fout maar gaat bij de Waffen-SS; Hugo kliedert niet leuk maar hangt nog voor z’n dertigste in het Stedelijk; de ex is beeldschoon, de liefde ideaal, de seks spectaculair. Ook het einde is overdreven.
Wel leuk is de schrijver die zichzelf als belangrijk figurant opvoert. En de geengageerde observaties zijn vaak raak:
over kunstenaars: “Matig politiek geinteresseerd, veelal onsolidair met lagere sociale klassen maar niet met zwerfhonden in het buitenland. Leuk voor op een feestje maar als samenleving had je er weinig aan.”
over klimaatverandering: “De mensheid betrad een tijdperk van extreem lijden. De planeet zou een haar vijandige plaats zijn, een nieuwe dageraad van massale migratie en extinctie was aangebroken. Misdaad, militaire conflicten en de strijd van allen tegen allen waren de verwachte karakteristieken van de hittetijd van Nora Jane. Strijd om water, strijd om koelte. Steeds grotere aantallen mensen die zich in steeds kleinere gebieden verzamelden waar nog leven mogelijk was, savannedieren rond een verdrogende poel.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten