maandag 30 juli 2018

Emuna Elon, Sonja's zoon


Ik lees zo min mogelijk oorlogsboeken en ik kijk al helemaal niet naar oorlogsfilms. Te onverdraaglijk, en vaak te gruwelijk, en ik weet heus wel wat er gebeurd is en waardoor. Desondanks heb ik Sonja’s zoon van Emuna Elon gelezen en ik ben blij dat ik het gelezen heb. Onverdraaglijk. Geen gebeurtenissen waarvan ik niet wist. En toch heb ik er meer kennis en inzicht door gekregen. Een goed boek, waarin geen gruwelen beschreven worden terwijl het een meer dan gruwelijk verhaal is.
Het perspectief van een jonge joodse moeder in Amsterdam, verweven met dat van haar al wat oudere zoon die in Israel is opgegroeid, werkt. Alle gebeurtenissen zijn dan wel bekend en ook het feit dat veel joden echt niet wisten wat hen te wachten stond; de collaboratie door de Joodse Raad en het vanzelfsprekende antisemitisme (waarom noemen we dat eigenlijk geen racisme?) van niet-joodse Nederlanders en het cynisme en misbruik in onderduik in sommige adressen, de manier waarop het verzet joden hielp.
Het spannendst is de geleidelijkheid waarmee het allemaal gebeurt. Het begint met eenvoudig pesten van joden, en eindigt met grof geweld zieken en bejaarden uit hun bed sleuren, slaan, schoppen. Tegen die tijd zou niemand meer kunnen ontkennen dat het overduidelijk was dat joden gewoon werden uitgeroeid, maar misschien waren niet-joden intussen imuun geworden voor zoveel onrecht en leed.
Als het gewoon wordt om bevolkingsgroepen te treiteren ontstaat er later geen breed verzet tegen het beroven, afvoeren en vermoorden van mensen. Tegelijk wordt het voor diegenen die het treft niet alleen steeds moeilijker om te overleven maar vooral ook mentaal ondraaglijk.
Ik ben ervan overtuigd dat dat exact is wat er nu gebeurt, het normaliseren van pesterijen, dreigingen en geweld tegen mensen, puur omdat ze tot een bepaalde groep behoren. Moslims, vluchtelingen, Arabieren. Dit boek is niet geschreven als waarschuwing geloof ik, maar het maakt je wel weer bewust van het hoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten