woensdag 15 augustus 2012

Privacy

Artikel over facial recognition door de FBI.
Er is nog niks echt ergs aan de hand, en het is allemaal niet in Europa. Geen reden voor alarm dus, maar dat is nou juist het lastige met privacy issues: de middelen en mogelijkheden die inlichtingendiensten gebruiken veranderen zo geleidelijk dat het niet meteen duidelijk wordt als het mis gaat. Bovendien vindt vrijwel iedereen het in het algemeen een goed idee als informatie en moderne technologie slim ingezet worden om moorden en aanslagen te voorkómen. Al helemaal als er niemand geschaad wordt door die informatie en technologie. Als je geen kwaad in de zin hebt, wat is er dan mis mee dat een agent naar je kijkt, of dat een machine je naam, leeftijd, adres, baan, whereabouts, betalingen, sociale contacten, chatberichten, tweets en blogposts van de afgelopen maanden genereert?
Ik weet het niet. Zolang ik geen duistere plannen heb, foute vrienden of een dubieus verleden, zal ik er waarschijnlijk nooit iets van merken. Als ik geluk heb geeft niemand zich voor mij uit, wordt m'n bankrekening niet geplunderd, schuift niemand me een misdrijf in de schoenen. Zolang ik wit ben, accentloos spreek, nette kleren draag en geen rooddoorlopen oogjes heb, mag ik waarschijnlijk iedere landsgrens over, word ik vast niet overdreven vaak aangehouden, zal ik gewoon in de gelegenheid zijn om te demonstreren, leningen af te sluiten, in beslotenheid met anderen te communiceren.
Dus laat maar gaan die slimme inlichtingen- en opsporingsmethoden. Er is nog niks aan de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten