zondag 7 januari 2018

Inburgering

Er worden mij allerlei eigenschappen toegeschreven op grond van wat ik doe: ik zou een gezondheidsfreak zijn omdat ik vegetarisch eet (terwijl ik gewoon om sentimentele redenen niet op lijken wil kauwen), ik zou avontuurlijk zijn omdat ik graag vlieg (terwijl ik juist een angsthaas ben waardoor ik elke keer op grote terreinen land), en ik zou menslievend zijn omdat ik een Syrische jongen met z'n huiswerk help.
Nou zit er wel een beetje hulpverlening in, maar dat is niet de reden dat ik een paar uurtjes per week woordjes oefen. Het is puur eigenbelang, algemeen belang. Ik wil graag de Nederlandse maatschappij houden zoals het was toen ik er nog echt trots op was: tolerant, open, veelzijdig, vrij. Ik zie duizenden migranten binnen komen die geen idee hebben van de werkelijke betekenis van gelijkheid - respect voor iedereen die niet tot jouw eigen groep hoort: vrouwen, homo's, bejaarden, gehandicapten, allochtonen, gelovigen, accountants en kunstenaars. Migranten die al helemaal niet beseffen dat vrijheid vraagt op respect voor iedereen die zich anders uit, of er andere gewoonten op na houdt, dan jijzelf: alcohol drinken, blowen, korte rokjes dragen, lange jurken dragen, varkensvlees of halal eten, bidden of vloeken, 's nachts rondwandelen, fietsen, demonstreren, whatever.
Het helpt als immigranten Nederlands leren en zich aan de Nederlandse wet beloven te houden, maar dat is nog geen begin van integratie en burgerschap. Daarbij gaat het om het overnemen van onze manier van gelijkheid en vrijheid beleven, om leven en laten leven, om trots op je eigen identiteit met respect voor andere identiteiten.
Integratie gaat niet lukken als buitenlanders geen contact met Nederlanders hebben. Als elke Nederlander die meent dat immigranten zich moeten voegen in de Nederlandse maatschappij een paar uurtjes per week zou communiceren met iemand die anders is dan hij/zijzelf, zou dat de integratie een boost kunnen geven. Dat is algemeen belang. En daarmee mijn persoonlijke, burgerlijke, welbegrepen eigenbelang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten