dinsdag 21 februari 2017

Enquêtevragen



Van tijd tot tijd laat ik me strikken om een enquête in te vullen over mijn politieke opvattingen. Iedere keer loop ik in zulke enquêtes aan tegen vragen waarvoor je het antwoord op totaal verschillende manieren uit kan leggen. “Maak je je zorgen over de toekomst van Nederland?” Ja, ik wel, ik zie zoveel aandacht in de media voor extreme denkbeelden en rare figuren dat ik vrees dat mensen gaan geloven dat het normaal is om te schelden en te dreigen.

“Vindt u cultuur en identiteit een belangrijke kwestie?” Jazeker, ik vrees dat we onze tolerante identiteit van diversiteit en vrijheid kwijtraken, dat de dominante cultuur niet langer om kunst en literatuur draait maar om smartlappen en goedkoop entertainment. Ik ben doodsbenauwd dat de Nederlandse cultuur van respect voor alles wat anders, exotisch en non-conformistisch is verdwijnt en dat we in de plaats een cultuur krijgen van dwang en repressie, van sociale en zelfs politieke druk om met de middenmaat mee te doen of anders op te hoepelen. De identiteit van Nederland als kampioen vrede & recht & internationale oriëntatie, openheid en verstandig opereren in een wereld waar je alleen in samenwerking vooruit kan komen, die weer verglijdt naar een identiteit van een benepen en arrogant land waar we ons achter de dijken terugtrekken, ieder dubbeltje tien keer omdraaien en waar we niks over hebben voor anderen.

Ik vraag me altijd af of de enquêteurs beseffen dat mijn antwoorden daar over gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten