zondag 25 januari 2015

Secularisme



Integratie van verschillende groepen en culturen heeft gevolgen voor al die verschillende culturen. In theorie heb ik dat altijd wel begrepen, maar ik stond er niet zo heel erg bij stil wat integratie van de bestaande liberaal-democratische traditie met allerlei binnenkomende culturen nou werkelijk zou moeten betekenen. Ik hang de universaliteit van de rechten van de mens aan, ben hevig overtuigd van de waarden van de liberale rechtsstaat en meen zeer dat vrijheid en gelijkheid impliceren dat iedereen zich buiten z’n privedomein moet voegen naar de wet.
En laat ik als ouwerwetse autochtoon ook al gewoon van m’n geloof gevallen te zijn toen ik begon te puberen – ik was al niet erg kerks opgevoed. Voor allerlei exotische religies had ik nog wel een soort afstandelijke belangstelling. Christelijke stromingen zeiden me eigenlijk helemaal niks, afgezien van de vertrouwde rituelen bij doop en begrafenis.

Ik heb me wel altijd lichtelijk geërgerd aan de achteloosheid waarmee we het normaal vinden om godsdiensten en gelovigen als ‘achterlijk’ te beschouwen. De superioriteit waarmee de goegemeente ‘rationaliteit’ plaatst tegenover geloof. Een Icke die in één adem zegt dat hij niet claimt de waarheid in pacht te hebben, om te vervolgen met de verzekering dat gelovigen ‘fout’ zitten. Tieners die nog nooit van hun leven een serieus boek hebben gelezen, maar zich wel mijlenver verheven voelen boven biddende mensen. Of zelfvoldane betweters die opmerken dat religies de oorzaak van oorlog en onrecht zijn, en dan weer overgaan tot hun fijne zwelgen in de overtuiging dat zijzelf wel ‘goed’ zijn. Of niet eens, want goed zijn heeft een beetje een moralistisch, bijna religieus, tintje dus dat zeggen we niet meer. Wie pleit voor morele waardigheid of deugdzaamheid wordt uitgelachen.



Ik ben niet blind voor alle onheil dat door gelovigen is aangericht, of voor alle onrecht dat wordt goedgepraat in naam van god. Maar zolang seculiere westerlingen geen respect opbrengen voor mensen die andere antwoorden zoeken dan zijzelf, acht ik de kans klein dat de hele wereld zich spontaan tot het liberalisme zal bekeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten