zondag 11 januari 2015

Demonstratie van vreedzaamheid





Dat was vrijheid, gelijkheid en broederschap in leven, gisteren. De basis van ons geluk. Voorwaarden voor creativiteit, voor humor en voor ieders recht zich te uiten, ook als het om gemene of beledigende of smakeloze uitingen gaat. Misschien zelfs leugens en kwaadaardige oproepen tot geweld, laster en pesterij, ik ben er nog niet uit. In ieder geval was ik enorm dankbaar voor de geruststelling die miljoenen demonstranten gaven: dit is hoe we willen samenleven. Morgen storten we ons weer op onze politieke en sociale en menselijke tegenstellingen, op onze belangen en overtuigingen, op onze smaakverschillen en wederzijds uitsluitende levensstijlen. Maar vandaag laten we met overtuiging weten dat we dat willen doen op de fundamenten van mensenrechten, rechtsstaat en democratie.

Ik voel me overigens zeer verwant met studiegenoot Cas Mudde, die zorgvuldig ontleedt hoe gewelddadig moslimextremisme te maken zou kunnen hebben met het gevoel van vernedering en discriminatie van Europese moslims.

En een fijne oproep van ene Omid Safi tot waardige rouw en reactie, zonder meteen te oordelen, vond ik hier.

Met als toetje nog een serie cartoons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten