dinsdag 6 januari 2015

De vrouw die de honden eten gaf



Begrip is niet hetzelfde als sympathie. Je probeert Het Kwaad te begrijpen, er helemaal in door te dringen, werkelijk te bevatten, om het minder gevaarlijk te maken. Minder eng: doe het licht aan. Alleen door Het Kwaad te begrijpen kan ik betekenis aan het bestaan geven. Uitbannen lukt niet, want zoveel heb ik nou toch ook wel door over het bestaan, het menselijke, sociale, daar hoort alles wat slecht en gruwelijk is bij. Elke angst die je op afstand probeert te houden, groeit daar van.
Ik ben een fan van Hannah Arendt, net als Hemmerechts. Gefascineerd door de banaliteit van Het Kwaad, door de medeplichtigheid van gewone mensen. Gekken en sadisten boeien me niet, maar juist de buurman, de middenstander, jezelf. Mij heeft die fascinatie op het levenslange spoor gezet van systematische waarborgen, van processen, procedures en instituties, rechten en plichten, normen en gewoonten.
In tegenstelling tot Arendt schrijft Hemmerechts wel literair en heel goed leesbaar. Ontzettend knap zet ze de vrouw van Dutroux neer zoals die mogelijk zou kunnen zijn. Een gewoon mens, met net als alle gewone mensen haar onhebbelijkheden en zwaktes. Met een verknipte jeugd en de pech dat ze zich aangetrokken voelde tot een bepaald type man, en die dan ook tegenkomt. Ik stel me voor dat ze elkaar slechter hebben gemaakt. Slecht zijn ze allebei, maar het boek dwingt de lezer om preciezer te bepalen hoe slecht ze zijn, zij is, en hoe dat werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten