donderdag 8 januari 2015

Column Arnon Grunberg

Ik neem normaal gesproken niet integraal iemand anders z'n tekst over, maar Grunberg had vanmorgen zo'n perfecte column in de Volkskrant dat ik 'm toch graag overneem:

"De overwinning van Bin Laden en de zijnen na 9/11 was de te forse reactie van Amerika: het martelen, het beperken van burgerlijke vrijheden, militair avonturisme in Afghanistan en Irak.
Na de aanslag op Charlie Hebdo moet niet vergeten worden dat het jihadisme en extreem-rechts elkaars bondgenoten zijn en uiteindelijk hetzelfde doel nastreven: de ontmanteling van open, liberale samenlevingen waarin diverse bevolkingsgroepen elkaar verdragen.
Terrorisme, hoe gruwelijk ook voor slachtoffers en nabestaanden, is geen bedreiging voor het Westen. Terrorisme is hooguit de doodsstrijd van bewegingen die hun aanhangers niets te bieden hebben. Lang nadat zij zijn verdwenen zullen de tekeningen van Georges Wolinski nog worden bekeken. Hij had gezegd: 'Ik wil gecremeerd worden. Tegen mijn vrouw zei ik: gooi jij mijn as maar in de wc, zo zal ik je kont elke dag zien.'
Satire zal elk totalitarisme overleven.
Want een profeet die geen satire verdraagt is geen profeet."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten