donderdag 28 april 2016

Zonder managers



Omdat ik tegen belastingontduiking en voor sociale zekerheid ben, huurde ik jaren geleden een witte werkster in. Dat werd een drama. Afspraken werden niet nagekomen, we raakten voortdurend in conflict over vakanties en werkuren en de organisatie gaf mijn huissleutels steeds aan andere werksters door die dan ook nog eens onbetrouwbaar bleken te zijn. Toen ben ik overgestapt op zwart, het is onder de zes uur per maand die ze bij me schoonmaakt niet eens illegaal. We zijn blij met elkaar, met het maatwerk en de flexibiliteit en we vinden elkaar nog aardig ook.

Zij is nu, na het faillissement van TSN, overgenomen door Buurtzorg. Ik ken het concept van Buurtzorg al een paar jaar en ben er enthousiast over: iedere vorm van mangement is uit het proces gesloopt en zelfsturende teams zorgen voor adequate dienstverlening aan hun cliënten. Iedereen blijer en lagere kosten omdat er geen overhead meer is.

Zou je denken, dacht ik altijd. Maar m’n werkster is over haar toeren. Met elf andere hulpen-in-de-huishouding zonder ervaring met zelfsturing en zonder noemenswaardige opleiding moeten ze voortaan hun eigen administratie en planning regelen. Ze heeft geweigerd een laptop mee naar huis te nemen omdat ze niet verantwoordelijk wil zijn voor zo’n duur ding. Ze maakt zich druk over de vraag hoe ze het nou moet regelen met mij, en met de zorg voor haar kleinkinderen, en ze is bezorgd over de vrijheid om vakantie op te nemen. En dan hebben de cliënten ook nog allemaal spatjes, de één wil persé hulp op dinsdagmiddag en de ander wil alleen een jongere dame.

We hopen dat ze er aan zal wennen. Tot die tijd komt ze alleen bij mij als de stress tot een acceptabel niveau is gezakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten