vrijdag 1 april 2016

Kiezersopkomst



Ik verslik me van woede. Op 6 april zal er geen verslaggeving zijn over de opkomstcijfers, want dan zouden mensen wel eens calculerend kunnen gaan besluiten of ze al dan niet gaan stemmen. En calculeren is ‘ondemocratisch’ volgens rechtse roeptoeter Baudet.
Ik zou niet weten wat er ondemocratisch is aan het hebben van een mening of een voorkeur, en bij verkiezingen of een referendum zodanig stemgedrag vertonen dat je er een steentje aan bijdraagt dat jouw doel bereikt zou kunnen worden, al was het maar door een ‘boodschap’ te leveren. Ook niet-stemmers laten hun stem dus horen. Daar is niks ondemocratisch aan.
Zoals ‘nee’-stemmers tegen de EU zijn of tegen de regering, zo kan niet gaan stemmen tenzij de opkomst hoger dan 30% dreigt te worden bedoeld zijn als stem tegen dit referendum.

Echt ondemocratisch vind ik enquĂȘteurs en redacteurs die over mij besluiten welke afwegingen ik mag maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten