zondag 29 maart 2015

Radicaal



Elke keer als er weer eens een islamitische terrorist bezig is geweest, worden moslims opgeroepen om zich tegen terreur uit te spreken en een publiek gebaar te maken. Volgens mij wordt het zo langzamerhand ook tijd voor autochtone seculiere liberalen om publieke gebaren te maken. Om te bevestigen dat we voor godsdienstvrijheid en uitingsvrijheid en tegen discriminatie zijn. Naar mijn smaak zwelgen we veel te veel in een soort verongelijkte slachtofferrol: wij hebben tenslotte de waarheid in pacht en we worden aangevallen door onbegrijpelijke extremisten.

Vrijheid van godsdienst en meningsuiting en gelijke behandeling betekenen iets anders dan wat onze homegrown ultrarechtse ‘partij van de vrijheid’ er van maakt. Zij zien homogeniteit als voorwaarde en doel van vrijheid en gelijkheid. Alleen als we van vreemde smetten vrij zijn hoeven we ons niet meer te verdedigen tegen bedreigingen, en kan iedereen ‘vrij’ z’n gang gaan.

Mijn vrijheid en gelijkheid zijn anders. Voor mij gaat het juist om diversiteit, om verschillende meningen, geloven, invalshoeken. Hoe groter de variatie, hoe meer debat, hoe meer twijfel en geen monopolie op de waarheid. Het beste vaccin tegen extremisme is twijfel. Twijfel aan de enkelvoudigheid, het simplisme van één perspectief, één geloof, één waarheid.

Ik vermoed dat het het de eeuwige zoektocht van de mensheid is: als er zoveel verschillende ideeën en ervaringen zijn, waar is De Waarheid dan? Hebben we toch iets gemeen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten