maandag 17 november 2014

Wullie en zullie

Het is zoals Bas Heijne schreef: iedereen wordt onder druk gezet om ‘mee te doen’, maar zwarten, moslims en Marokkanen horen er nooit helemaal bij. Je kleur moet wit zijn, je grootouders waren bij voorkeur protestant-christelijk of anders toch katholiek of desnoods joods, en je moet autochtoon zijn tot in de tiende generatie.
Als je in dat plaatje past, ben je er nog niet. Wees geen nicht, geen kunstliefhebber, zit niet in een rolstoel. Als vrouw heb je een streepje achter, ben je bejaard dan tel je niet meer mee, en doe niet zo raar door genuanceerd te denken.
Zouden die eersterangsburgers, die elite van autochtone geseculariseerde goedverdienende gezonde mannen met hun pappadagen en hybride lease-auto, zich niet een beetje eenzaam voelen?
Om me heen hoor ik ze nog steeds luidkeels grappen ten koste van anderen maken. Een grapje is toch onschuldig en als je er niet om kan lachen heb je geen humor. Demonstreren tegen zwarte piet, dat is niet grappig, dat is het verpesten van een kinderfeest. Maar alledaags seksisme, kom op zeg, niet van die lange tenen!
Ze twijfelen er geen moment aan dat zij de norm zijn. Ze bepalen de politiek, ze bepalen de economie, ze bepalen de cultuur: waarom zouden ze niet de toon aangeven? Vooral bepalen ze wie er acceptabel is en wat kan worden getolereerd. Ze bepalen zelfs wat je niet mag denken, laat staan zeggen: begrip voor radicalen, verveling met de MH17, wantrouwen tegen goeddoeners of afkeer van Boer-zoekt-vrouw. Foute opvattingen, Fout denken, Fout in de volgende oorlog. Meningsvrijheid geldt alleen voor echte Nederlanders.

1 opmerking:

  1. Nee ik heb absoluut geen hekel aan witte mannen en zeker niet aan jou! Ik ben zelf natuurlijk, zij het vrouw, ook een typische gemiddelde witte hoger opgeleide goed verdienende enzovoort elitaire modelnederlander. Waar ik een hekel aan heb is dat mensen, vooral witte mannen en vrouwen maar gek genoeg ook types met een andere kleur, dat vanzelfsprekend als de norm stellen. Iedereen lijkt zich op allerlei manieren te mogen afzetten tegen groepen die afwijken van die norm, zelden wordt de norm ter discussie gesteld. Waar ik me helemaal groen en geel aan erger is alle dwang en drang richting homogeniteit, je aanpassen aan de standaard – witte hetero Nederlanders. Mannen nog net iets meer dan vrouwen. Mijn ergernis betekent niet dat ik anti-man ben of dat ik me vereenzelvig met iedereen die protesteert tegen racisme of tegen de westerse democratie ofzo.
    Het komt er denk ik op neer dat ik niet wil worden afgerekend op m’n kenmerken, en dat ik vind dat niemand daar op mag worden afgerekend. Dus ook witte mannen niet.

    BeantwoordenVerwijderen