zondag 30 november 2014

Sinterklaas



Voor mij heeft de traditie van Sinterklaas minder met die man-met-baard-en-mijter en zwarte Piet te maken, ook al zorgde ik lang geleden wel degelijk voor een vers geschilde wortel en wat hooi voor de open haard, zongen we uit volle borst boven onze gezette schoenen en was ik hevig bezorgd dat zwarte Piet in de schoorsteen bekneld zou raken. In ons huis ging het ook niet werkelijk om de kadootjes, ook al lagen er altijd bizar grote stapels doordat we geen lootjes trokken en iedereen dus dingen kocht voor iedereen, alleenstaande oom en tantes incluis. M’n hippie-ouders haalden wel allerlei nare psychologische experimenten met ons uit door ons op te voeden tot antimaterialistische niet-hebberige altijd tevreden braveriken en tegelijkertijd de spanning maximaal op te voeren rond die obsceen grote berg pakjes, maar ik meen dat ik m’n opvoeding toch redelijk te boven ben gekomen.
De traditie van surprises knutselen en ‘gedichten’ schrijven ging denk ik vooral om het aandacht hebben voor elkaar, een beetje moeite doen voor elkaar. Met liefde en voorpret iemand plagen met z’n gevoeligheden.
Eigenlijk gaat de zwarte-Pietendiscussie daar misschien ook wel over. Ik geloof zeer dat de anti-Pieten misleid zijn en dat de traditie van een donkere engerd niet uit racisme voortkomt. Maar ik geloof ook dat er racisme is, en dat het voor de slachtoffers daarvan pijnlijk is om geassocieerd te worden, of zich geconfronteerd te zien, met de figuur van zwarte Piet die meestal eng is of anders wat dommig.
Witte autochtone Nederlanders reageren verongelijkt en defensief op het racismeverwijt, ze voelen zich aangevallen en beschouwen de anti-Pieten als vijanden van hun fijne traditie. Het lijkt verdorie wel oorlog. Als de essentie van de Sinterklaastraditie in naastenliefde en compassie zit, in het iets voor een ander over hebben en even aandacht aan een ander besteden, dan zouden de traditionalisten er ook voor kunnen kiezen om de anti-Pieten met begrip en erkenning tegemoet te komen. Erkennen dat mensen vaak slachtoffer van racistische vooroordelen en stereotyperingen zijn, en dat dat bijzonder vernederend en pijnlijk is. Proberen te begrijpen hoe zwarte Piet er uit ziet voor iemand met een donkere huid. En de grootheid van een goedheiligman opbrengen om net zo lang te sleutelen aan de uitingsvormen van een bijzonder eigen, Nederlands culturele traditie dat de oude traditie in een veranderende samenleving nog jaren mee kan.
Het wordt tijd dat witneuzen een beetje integreren in de 21e eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten