maandag 3 oktober 2016

Persvrijheid



Een korte discussie met een Russische kennis, die me vroeg hoe ik wist dat Kim Jong Il een akelige dictator is terwijl ik nooit in Noord-Korea ben geweest, zette me opnieuw aan het denken. Over de vraag hoe je eigenlijk weet of je wel goed geïnformeerd bent, in een wereld waarin vrijwel alle informatie uit de tweede of derde hand hebt. Hoe weet je of de berichtgeving van de media betrouwbaar en correct is? Je kent de journalisten niet, je kan zelf niet verifiëren of berichten kloppen, je weet niet of alle feiten wel zijn meegewogen en of de redactie meer met propaganda dan met informatie bezig is.
Ik vermoed wel dat een Rus slechter geinformeerd is dan ik maar ik kan het op geen enkele manier hard maken. Waarom zou hij mij moeten geloven als ik beweer dat onze media wel en de hunne niet vrij en kritisch en maximaal neutraal zijn? Mijn beeld van Rusland en de persbreidel daar is volledig gebaseerd op artikelen in onze pers. Hij zal zeker stellen dat de Nederlandse pers net zo goed onbetrouwbaar kan zijn.
Toch geloof ik in onze vrijheid en geïnformeerdheid. Dat baseer ik op de variatie aan media en meningen waartoe ik toegang heb. En op het feit dat machthebbers en autoriteiten in onze media kritisch bevraagd worden. En op de openbaarheid over wat journalisten onderzocht hebben en hoe ze hun onderzoek hebben gedaan. En op de ruimte die geboden wordt aan tegenspraak en wederhoor. En op wat ik weet over de belangen en waarden die verschillende partijen hebben, en mijn opvoeding die me daarop alert gemaakt heeft.
Mijn vertrouwen heeft dus weinig met de inhoud van het nieuws te maken, maar is volledig gebaseerd op de randvoorwaarden en processen waarbinnen het nieuws aan mij wordt gepresenteerd. Ik weet niet zo veel over Noord-Korea, maar volgens mij stelt Kim Jong Il heel andere voorwaarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten