woensdag 26 oktober 2016

Feministische islam



Ik zou niet weten of islam inherent seksistisch is en christendom inherent racistisch maar wat ik er altijd van begrepen heb is dat het beide nogal egalitaristische, humanistische godsdiensten zijn dus het zal wel meevallen.

Op de radio hoor ik een verhit debat tussen een paar feministen over islam. Een Hirsi Ali-aanhangster roept haar tegenstandster steeds toe dat ze haar het recht op geloven niet wil ontnemen, maar wat haar betreft zijn is islam een seksistische ideologie. Het komt op mij nogal paternalistisch over om een ander te vertellen of haar overtuigingen wel correct zijn.

Rechtse moslims en ultralinkse seculieren houden allemaal stug vol dat islam, feminisme en liberalisme onverenigbaar zijn. Allebei stellen ze dat je alléén een ‘echte’ of een ‘goede’ moslim bent als je vrouwen onderdrukt, homo’s haat en sexualiteit associeert met geweld.
Zíj menen dat ze het recht hebben om te bepalen wat het ware geloof is en hoe vrome gelovigen zich dienen te gedragen. Discussie van gelovigen onder elkaar is volgens hen niet mogelijk – iedereen die het niet met henzelf eens is, is dus een afvallige. En afvalligen moeten worden bestraft (vinden de rechtse moslims) of gehuldigd omdat ze eindelijk de waarheid begrijpen (vinden de ultralinkse seculieren).

Mijn seculiere, liberale, diepste overtuiging is dat je niemand z’n geloof moet proberen voor te schrijven en dat je meningen, houdingen en gedrag alleen ècht verandert door te overtuigen. En ik juich iedere bevrijdingsbeweging ‘van binnenuit’ toe: revolutie en democratisering kunnen nooit succesvol worden opgelegd.
Bovendien denk ik dat het niet erg handig is van anti-islam bewegingen om juist de ‘foute’ islam te bevestigen in het beeld dat dat de enige ware interpretatie van het geloof is. Lenin meende dat iedere arbeider die tegen het communisme was leed aan vals bewustzijn. Daarmee legitimeerde hij dictatuur en respressie van kritiek. Toen ik als tiener in een minirokje wilde meedemonstreren tegen seksistisch geweld werd mij door lelijke wijven verweten dat ik te sexy was. Waarmee zij zich zonder meer tot het kamp van de verkrachters bekenden.

Ik heb grote moeite met hoofddoeken, omdat ik er een mensonvriendelijke en vrouwonderdrukkende boodschap in zie. Dat is míjn interpretatie, ontstaan nadat verschillende moslimmannen mij verzekerden dat mannen niet in staat zijn hun lust te bedwingen als ze de haren van een mooie vrouw zien. Ik zie hoofddoeken als een zedigheidsitem en als zodanig vind ik het een grote fout. Maar veel moslima’s zelf stellen dat ze de hoofddoek dragen als symbool van hun geloof, een beetje vergelijkbaar met het kruisje om de christelijke hals of de Che Guevara-shirts die hippies dragen. Wie ben ik dan om hen te vertellen dat ze hun eigen geloof niet goed begrijpen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten