woensdag 27 juli 2016

Pride



Hou toch op met je LHBTI en de rest van het alfabet. Moet ik mijn antiracisme soms ook uiten door het systematisch over wit-roze-pikzwart-lichtbruin-gelig getint-sproetig-donkerbruik-bleek-roodbruin te hebben? Wat is er mis met gay? Voor iedereen die z’n geslacht en seksualiteit een privézaak vindt, voor iedereen die zelf identiteit en liefde kiest.

Het benoemen van categorieën en groepen gaat niemand verder helpen. Als je echt accepteert dat er allerlei afwijkingen van de norm mogelijk zijn, in allerlei varianten, en dat afwijken van de norm mag en kan en door iedereen gerespecteerd moet worden omdat we in een vrije samenleving leven waar mensen hun eigen keuzes kunnen maken op alle terreinen die niet echt relevant zijn voor hun publieke functioneren, dan stop je onmiddellijk met het indelen van mensen in subgroepen. Dan gaat het er alleen om hoe iemand zichzelf wil zien en presenteren.

Ik ga volgende week naar de kanaalparade. Niet omdat ik het de hele dag over LHBTI heb of omdat ik me zelf tot een ‘minderheid’ reken, maar uit solidariteit. Omdat we allemaal op onze eigen manier proberen vrolijk te blijven, trots zijn op onze seksualiteit en geslacht, en willen vieren dat we in een land leven waar we onszelf kunnen laten zien. Om te laten zien dat liefde, seks en dans nog altijd meer met het leven te maken hebben dan moord en haat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten