zaterdag 31 oktober 2015

Geluk zoeken



Hypocrisie en schuldgevoel zijn onvermijdelijk. Geboren en getogen in het rijkste, veiligste, vrijste land wordt het idee dat het leven draait om geluk er met de paplepel in gegoten. En dat geluk niet alleen te maken heeft met gezondheid en plezier maar vooral met zingeving. Geen zingeving zonder medemenselijkheid. Van cynisch egoisme is nog nooit iemand wijzer geworden.
We worden overladen met beelden en verhalen van leed. Soms blijft het abstract en anoniem, bijvoorbeeld als er een vluchtelingenopvang voor honderden vreemdelingen in de wijk wordt geopend. Soms komt het diep en scherp bij je naar binnen, doordat je een roman leest of een dramafilm op tv ziet.
In mijn knus verwarmde huis met het ticket voor de komende zon-zee-zaligheidvakantie bij de hand, me koesterend in de zekerheid van een interessante baan waarin ik mij kan ontplooien kan ik eindeloos verontwaardigde filmpjes liken, maar weer eens een donatie overmaken, met een druk op de knop een petitie tekenen.
Van het besef dat alleen politieke verandering heil biedt, en dat dat inspanningen en opofferingen vergt, raak ik al bij voorbaat uitgeput. Ik trek het kussen maar weer over m’n hoofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten