zaterdag 3 oktober 2015

Bommen en granaten



Als tiener was ik radicaal pacifist. Het leek me onder geen enkele voorwaarde gerechtvaardigd om oorlog te voeren en wapens te gebruiken. Zelfs binnenlandse wetshandhaving moest volgens mij geweldloos. De Britse bobbies dienden als voorbeeld. Het werd wel wat lastig als je het had over zelfverdediging, maar per saldo leek mij toch dat absoluut pacifisme de meeste winst voor de mensheid zou opleveren.
Het absolutisme sleet er vanaf naarmate ik ouder en genuanceerder werd. Ik ben toch ook wel blij dat we met militaire middelen van de nazis bevrijd zijn. Liberale democratieƫn kunnen onderdrukten beschermen tegen dictaturen en bezetters. Met bombardementen lijkt de loop van de geschiedenis bepaald te kunnen worden. Her en der zie je puur Kwaad en het is volstrekt legitiem om dat te bestrijden. Helemaal als dat onder de vlag van de VN gebeurt: gedragen en gecontroleerd door de beschaafde mensheid.

Maar nou aarzel ik toch weer richting pacifisme. Er wordt een hoop gebombardeerd en het brengt niks goeds. Wat een ongelooflijk leed en destructie wordt er aangericht. Mogelijk wordt er af en toe een dictator, bezetter of drugsbaron een slag toegebracht. Zelfs als dat zo is, is het de vraag of de baten de kosten rechtvaardigen. Een militair strateeg zou me vast uitleggen dat het nodig is om de definitieve overwinning mogelijk te maken, maar bommen lijken me vooral politiek, symbolisch en als staatsterreur te worden ingezet. De bombardementen op Gaza en tegen Koerden zijn puur terreur. Het bombarderen van vermeende drugsfabrieken is symbolisch, we laten zien dat we stoer maatregelen nemen. Jemen wordt om politieke redenen van de aardbodem geveegd.

Is er nou minder dood en verderf als de goeien het leger inzetten tegen de slechten? Je kon nog denken dat het tenminste om andere doden gaat dan als er geen leger vecht. De junta in Birma heeft in aantallen mogelijk meer doden op hun geweten dan er gevallen zouden zijn als iemand de aanval op ze geopend had. Maar misschien ook niet. En misschien is een overwinning van een volk op een onderdrukkend regime wel waardevoller als de zege niet militair, maar sociaal is.

Ik weet het niet meer zo zeker. Maar met militaire middelen krijgen we IS niet weg, met militaire middelen wordt Assad aan de macht gehouden, met militaire interventies wordt er geen liberale democratie geinstalleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten