woensdag 21 oktober 2015

Antibuitenlanders



Eén van m’n sportmaatjes is racist en PVV-gelovige. Hij kraamt domme en verwerpelijke beweringen uit maar ik kan het toch goed met hem vinden. Zolang we maar héél voorzichtig praten over politieke onderwerpen. Toch ben ik blij dat ik een link heb naar die vuile denkwereld van rioolpolitiek. Dankzij mijn maat weet ik enigszins hoe het in die hoofden werkt. Het maakt me wel bang. Het griezeligst is de overtuiging waarmee allerlei nonsens uit de rechtse media, facebookgroepen en VVD-burps is overgenomen alsof het om feiten gaat. Het zijn allemaal gelukszoekers, islam is achterlijk, moslims/buitenlanders/allochtonen zijn hufters en criminelen, heel Afrika (!) is een puinhoop, waarom komen ze hierheen?, ze zijn door allemaal veilige landen gekomen, jonge mannen nemen onverantwoord hun gezin mee/zijn zo egoïstisch dat ze hun gezin achterlaten, testosteronbommen, ze zijn ondankbaar of hebben het hoog in hun bol want ze wijzen tentenopvang af enz enz. Er valt niet tegenop te praten want in de grond gaat het gewoon om xenofobe emoties. De frames van Zijlstra (ze krijgen allemaal excellente zorg en gratis luxebehandelingen) en Rutte (als horden barbaren die het Romeinse Rijk bestormden) worden goedgelovig overgenomen, eenvoudig omdat ze passen in een schrikbeeld van buitenstaanders die ‘onze’ levens komen vernielen.

Wat ik ook zeg, dat hij moslims, buitenlanders en donkere mensen door elkaar haalt (haha allemaal één pot nat), dat hij een vertekend beeld heeft van de situatie in het buitenland (zie de ellende in Afrika, moslims maken overal een puinhoop van – tot: dan blijven ze toch lekker daar?!), dat er niks tegen gelukszoeken is (ja maar niet op mijn kosten), dat we toch ook van hufterige Hollanders te lijden hebben (nee hoor het is erg in de Schilderswijk) het lukt me niet zelfs maar een minimum aan twijfel te zaaien.

Even later, in de sauna, beklagen we ons over de nieuwe preutsheid die over Nederland is gekomen. “Dat komt door al die moslims met hun burka’s” plaagt m’n maat. Daar kon ie nog wel eens gelijk in hebben ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten