zondag 1 oktober 2023

Midden-Limburg

Er zijn maar weinig landschappen zo lelijk als de streek waar ik geboren en opgegroeid ben. Enorme stallen en silo's wisselen de industrieterreinen af. Dorpjes met huizen en kerkjes die wel oud maar niet pittoresk zijn. Blokker, Jan Linders, Trekpleister. Overal mais, aspergebedden en paarden, de weĆ« stank van  varkens en kippen is onontkoombaar. In de verte de vierkante tv-toren die enkele jaren na mijn vertrek naast ons dorp werd gebouwd. Bramen en brandnetels.  Hier en daar herinnert een omgekeerde vlag of enorme pickuptruck met boerebonte zakdoek me er nog aan dat de mensen hier bekrompen en onvriendelijk zijn, zeker als je het dialect niet spreekt. Ik vraag me nog altijd af wat hier eigenlijk tegen vernieuwing en tegen buitenstaanders te verdedigen valt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten