Verkeersregels gelden voor alle verkeersdeelnemers, dat is handig want zo wordt het gedrag van wildvreemden voorspelbaar. Gelukkig gelden de regels niet voor iedereen op dezelfde manier. Het maakt nogal uit of je met duizend kilo en tien keer loopsnelheid een soort massavernietigingswapen bestuurt, of dat je op een fietsje tussen je medemensen zwenkt. Bovendien laat onze fantastische infrastructuur het toe dat de regels wat flexibeler kunnen worden toegepast door langzaam verkeer. Zich dronken slingerend voortbewegen kan vaak probleemloos. Fietsers en voetgangers kunnen soms best door rood, spoorijden of een bochtje afsnijden. Maar er zijn wel regels voor het overtreden van regels.
Het belangrijkste is dat je niemand hindert. Dat is sociaal wenselijk maar vooral veilig voor jezelf. Verder moet je ver vooruit en om je heen kijken om op tijd te anticiperen op die dronken voetganger die ineens de weg op valt. Laten zien wat je van plan bent, oogcontact maken en handen uitsteken. Afstappen als jij de spookrijder bent en er een massa tegenliggers jouw kant op komt. Remmen als je in een voetgangersgebied een wandelaar dreigt te raken.
Enzovoort. Nou zie ik steeds meer ‘fietsers’ die er maling aan hebben of die gewoon de nodige behendigheid missen. Dat zijn nou juist de gemotoriseerde types. E-bikes, al dan niet gehelmd omdat ze extra supersnelle speeddingen hebben, fatbikes, scooters, snorders, fatbikes, e-bakfietsen scheuren je links rechts en spookrijdend om de oren. Gemotoriseerde stepjes nemen het halve fietspad in beslag uit angst te vallen over de putjes aan de zijkant. Oudere heren schelden je verrot nadat ze je afsnijden bij een kruispunt. Het is levensgevaarlijk geworden om naar je werk te fietsen, ook al doe je dat je hele leven al en hou je maximaal rekening met ander verkeer.
Het wordt tijd om zowel de infrastructuur als de regels aan te passen aan de tsunami van electrisch vervoer. Alles gemotoriseerd zou de hoofdweg op moeten, die daarvoor wel wat minder autovriendelijk moet dus smaller. In de bebouwde kom zou niemand harder dan dertig mogen, ongeacht het vervoermiddel. En handhavers zouden nou eindelijk eens boetes moeten gaan uitdelen aan bestuurders die anderen in gevaar brengen, in plaats van de makkelijk te pakken langzame verkeersdeelnemers.
Het fietspad terug aan fietsers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten