donderdag 23 november 2017

Zwarte piet



Ik heb er enorm de pest over in dat een discussie die de mijne niet is, me in een voor of tegen dwingt. Ben ik voor behoud van zwarte piet of ben ik tegen racisme? Verkeerde vraag naar mijn smaak.

Ik ben voor behoud van de sinterklaastraditie, en ik ben er voor dat iedereen met sinterklaas mee kan doen en er lol aan kan beleven. Piet moet dus blauw, geel, zwart en rood volgens mij. Roetvegen vind ik stom, de lol is toch dat ie geschminkt is en er spannend uitziet? Ik herinner me nog dat oma ons verweet dat we de handen van sinterklaas paars kleurden, terwijl wij dat gewoon fraai vonden. We willen dat de knecht van sinterklaas niet langer geassocieerd wordt met mensen met een donkere huidskleur, we willen dat ie de knecht van sinterklaas is met een roe en een zak en de lenigheid om door de schoorsteen (die we ook al lang niet meer hebben, wat nou traditie) te klimmen.

Ik denk dat het mis gaat als demonstranten ‘tegen zwarte piet’ zijn, of als er gesteld wordt dat ‘zwarte piet racistisch is’. Niet zwarte piet is racistisch, maar veel Nederlanders zijn racistisch. En dat is een probleem. De vormgeving van zwarte piet als een soort domme of onderdanige neger, is racistisch. Wie tegen racisme is, wil van dat beeld af.

Maar dus niet van zwarte piet. En als je mensen die hechten aan zwarte piet voor racisten uitmaakt, zetten ze de hakken in het zand. Onterecht, maar ze doen het wel.

Dus schmink zwarte piet blauw en geel asjeblieft. Je hoeft zwarte piet heus geen blauwe piet te noemen, net zo min als we ‘m zwarte pien zijn gaan noemen toen ie een vrouw was. Het is een naam, geen beschrijving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten